Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Nieuw, maar beproefd

Bericht van het College van Bestuur

2023 markeerde op veel vlakken de start van een nieuwe periode. Onze onderwijskwaliteit werd door de inspectie met een goed beoordeeld. Daar zijn we trots op. Dat is waar het om draait en waar iedere docent en medewerker zich dagelijks met hart en ziel voor inzet. En daar gaan we mee door. Zo ontwikkelden we met onze betrokken collega’s een nieuwe strategie die recht doet aan wat er de komende jaren op ons afkomt: grote en complexe vraagstukken op verschillende niveaus. Daar hoort een school bij die wendbaar is en die studenten klaarstoomt voor de uitdagingen van morgen. Een school waar je als student centraal staat en waar je meer krijgt dan een opleiding. Kortom, een school die je midden in de maatschappij plaatst omdat je je al tijdens je studie inzet voor wijk, buurt, dorp, stad of gemeente. Een school van ‘de makers van de samenleving’.

Afgelopen jaar zijn we gestart met ‘mbo voor professionals’. Dit label vervangt het oude ‘bedrijfsopleidingen’. Met dit nieuwe label sluiten we beter aan op actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en geven we uiting aan onze ambitie om dé mbo-ontwikkelpartner voor werkgevers en professionals in de regio te zijn.
Als grootste mbo-instelling van de regio realiseren we ons immers dat we een belangrijke rol hebben in het opleiden van alle inwoners. Of je nu vijftien bent en net van de middelbare school komt of als professional al een tijdje meeloopt, bij ons moet er plek zijn. Dat vraagt veel kennis van de behoeften van studenten in verschillende levensfases, maar ook van bedrijven. Voor ons een logische rol. Al sinds onze oprichting zorgen we er samen met onze partners voor dat de vaardigheden die studenten ontwikkelen, passen bij de uitdagingen binnen hun bedrijf en sector. Dat is immers het wezen van beroepsonderwijs en van onze rol als ontwikkelpartner. Samen optrekken met regionale organisaties deden we het afgelopen jaar op vele manieren. Drie voorbeelden van nieuwe en innovatieve samenwerkingen uit drie verschillende sectoren:

Doktersassistenten
We werken intensief samen met regionale huisartsenorganisaties om meer vakbekwame doktersassistenten op te leiden. Een student gaat daarbij zelf op zoek naar een baan van minimaal 16 uur. Als school verzorgen we de intake en de screening. Zo krijgen we zelf een goede indruk van de kandidaat, geven we een opleidingsadvies op maat en heeft een huisarts direct beeld bij het niveau van de toekomstige assistent. Zo dragen we -naast opleiden- ook op een andere wijze bij aan de kwaliteit van deze sector. 

Politieagenten
Nog een voorbeeld. De politie is dringend op zoek naar politiemensen. Een tekort van 1.500 agenten in 2027 dreigt. Samen met de Politie Eenheid Midden Nederland startten we een pilot. Strekking: traditioneel moet je je aanmelden bij de Politieacademie om in aanmerking te komen voor een baan als politieagent. Een psychologische test geeft de doorslag.
Nieuw in deze pilot is dat onze studenten van de opleiding Handhaver Toezicht en Veiligheid (HTV) dertien weken stage lopen bij twee politieteams in de regio. Met deze stage kunnen studenten zich al bekwamen op de vaardigheden die noodzakelijk zijn voor toelating op de Politieacademie. Hiermee staan ze sterker in de toelatingsprocedure en neemt de kans op een positieve uitslag toe.

Pedagogisch verbinders
Tenslotte de kinderopvang. Vooruitkijkend naar 2031 loopt het landelijk tekort aan medewerkers in de kinderopvang op naar 50.000 medewerkers. Om hoofd te bieden aan de grote tekorten én inwoners van de regio Utrecht te interesseren voor een baan, organiseerden we in mei -samen met veertien regionale organisaties in de kinderopvang- een zogenaamde Leerbanenmarkt. Maar daar bleef het niet bij. Ook startten we als eerste in de regio met de opleiding ‘pedagogisch verbinder’. Zo’n verbinder gaat één dag per week naar school en de rest van de week aan de slag als onderwijsassistent op een basisschool én als pedagogisch medewerker in de buitenschoolse opvang. Zo slaan we samen met de stad Utrecht en de betrokken sectoren de handen ineen om een oplossing te bedenken voor ouders die echt omhoog zitten. En kunnen zowel basisschool als buitenschoolse opvang profiteren van de expertise en inzichten van deze pedagogisch verbinder.

En zo kunnen we nog veel initiatieven noemen waarin onze collega’s samen met regionale partners optrekken. De optelsom van die initiatieven toont dat we als school flinke stappen hebben gezet. Waar we in het verleden vooral werden gezien als opleider en daarmee als wegbereider voor een baan, stellen we ons meer en meer op als strategisch ontwikkelpartner voor organisaties en de regionale arbeidsmarkt. We houden ons niet alleen bezig met voorlichting aan studenten over een opleiding, maar denken ook mee met werkgevers over het opleiden van hun medewerkers. We zijn we niet alleen partner van bedrijven voor het ontwikkelen van personeel, maar ook partner van mensen die met ons een nieuwe loopbaan willen starten. En we zijn er niet alleen voor de middelbare scholier, maar ook voor de inwoner van middelbare leeftijd. Zo worden begrippen als ‘student’, ‘werken’, ‘leren’, ‘voorlichten’ en ‘partnerschap’ opgerekt en in volgorde omgedraaid. Passend bij ons onderwijs, passend bij de nieuwe tijd en passend bij ons.

Het College van Bestuur van ROC Midden Nederland
Dhr. drs. H.J. (Johan) Spronk (voorzitter CvB)
Dhr. M.A. (Michel) Labij (lid CvB)

Johan Spronk
Michel Labij