Bericht van de Centrale Studentenraad

Medezeggenschap is binnen ROC Midden Nederland de meest zichtbare vorm van studentparticipatie. Door middel van een getrapt medezeggenschapssysteem wordt inspraak van studenten verankerd in de besluitvorming. Dit gaat van klassenvertegenwoordigers in de klassen tot studentendeelraden binnen de Colleges tot een Centrale Studentenraad voor de hele organisatie.

Het jaar 2023 was een jaar waarin de Centrale Studentenraad (CSR) veel advies- en instemmingsaanvragen grondig onder handen heeft genomen. De CSR heeft zijn eigen aandachtspunten, zoals kansengelijkheid, studentenwelzijn en medezeggenschap (2022/2023) en keuzedelen, mentale gezondheid en medezeggenschap (2023/2024), terug gezien in de stukken die voorgelegd zijn en heeft daarmee impact kunnen maken.

De CSR heeft zich in het studentstatuut hard gemaakt dat studenten niet verantwoordelijk zijn voor last-minute roosterwijzigingen. Een student is niet langer ongeoorloofd afwezig als afwijkingen en uitzonderingen binnen 5 werkdagen zijn aangekondigd. Op deze manier hoopt de CSR de druk op studenten rondom afwezigheid waar een student geen invloed op heeft, te verlagen.

Daarnaast boden de werkagenda en de bijbehorende kwaliteitsafspraken veel kansen voor de CSR om inhoudelijk een stempel te drukken op de koers van de organisatie. Ze hebben er onder andere voor gepleit dat het gemakkelijker moet worden voor studenten om buitenlandervaring op te doen. Ook maakten ze zich hard voor het LOB programma. Daarin moeten meer concrete lifeskills worden opgenomen (hoe werkt een CAO/ hoe doe je aangifte/ hoe vraag je een hypotheek aan/ etc.). Ook benadrukten ze dat de bekendheid moet worden verhoogd van de ondersteuningsstructuur voor studenten die mentale klachten hebben en dat er meer aandacht moet komen voor de veiligheid van LHBTQI+ers op verschillende colleges. Deze standpunten zijn meegenomen in de kwaliteitsafspraken voor de komende 4 jaar.

Ook heeft de CSR ingestemd met een aantal verzoeken tot het starten of stoppen van opleidingen, denk hierbij aan de opleiding E-commerce van het B&A College Utrecht en Amersfoort en aan de nieuwe inrichting van de opleidingen bij het Tech College Amersfoort. De CSR heeft hierbij met name goed gelet op de communicatie naar studenten en een soepele en kritische overgang naar Flexibel Onderwijs en scrum-onderwijs.

De CSR heeft flink geïnvesteerd in het verstevigen van de medezeggenschap, het onderhouden van banden met alumni en het betrekken van hun achterban. Zo zijn de CSR-leden regelmatig aangeschoven bij overleggen van de Studentendeelraden (SDR) en andersom en is er tijdens pizzasessies flink ingezet op informele verbinding met de achterban. Ook heeft de CSR aan het begin van het schooljaar '23-'24 verschillende studentenpanels opgezet voor SDR-leden om het proces rondom het instemmen met de leermiddelenlijsten te evalueren. Ook heeft de CSR op de Campusmarkt Amersfoort 'een Post-It-poster' opgehangen waar de studenten op konden schrijven wat ze leuk en minder leuk vonden aan hun introductieweek.

Omdat bekendheid van de medezeggenschap een voorwaarde is voor het succes, heeft de CSR ook geïnvesteerd in eigen promotie. Sinds het school jaar '23-'24 heeft de CSR een officieel CSR- icoon laten maken. Dit icoon is terug te zien op bijvoorbeeld posters en op promotiemateriaal. Ook heeft de CSR visitekaartjes en een algemene flyer laten maken, en heeft de CSR meegewerkt aan promotiefilmpjes voor het invullen van de JOB monitor. Ook de wervingscampagne voor het werven van nieuwe CSR-leden, die liep van oktober tot december, is een voorbeeld van het vergroten van de bekendheid. Hiervoor is onder andere 'een informatie-bowling-avond' georganiseerd en CSR-leden hebben bij een aantal locaties in de klassen uitleg gegeven over medezeggenschap.

Ten slotte zijn er door de verschillende SDR’en veel activiteiten georganiseerd en inhoudelijke successen behaald. We benoemen hier een aantal voorbeelden. Zo heeft de SDR Sport College Utrecht ervoor gezorgd dat in hun curriculum voor volgend jaar een BLOK stage opgenomen is voor een bepaalde groep studenten waardoor deze studenten nu makkelijker buitenlandervaring op kunnen doen (mits 18+). De SDR Creative College Amersfoort heeft een toffe wensboom neergezet voor de kerstvakantie waarop studenten hun wensen voor het komende jaar kwijt konden. Ook de SDR Gezondheidszorg College Utrecht heeft flink geïnvesteerd in de bekendmaking van de mogelijkheden tot internationalisering door een informatiedag te organiseren met een internationaliseringskraampje op eigen locatie.

Op het gebied van overige studentparticipatie

Niet alleen Studentendeelraden, Centrale Studentenraad en klassenvertegenwoordigers werken aan studentparticipatie. Onder andere afdelingsmanagers, docententeams, directeuren en diensten zetten zich ook op andere manieren in om studenten duurzaam en betekenisvol te betrekken bij hun plannen en beslissingen. Zo zijn klassenvertegenwoordigersoverleggen binnen ROC Midden Nederland niet alleen input voor de medezeggenschapsraden om verbeterplannen op te stellen, maar worden deze ook gebruikt om directe feedback op te halen voor afdelingsmanagers of docententeams. Er worden ook andere vormen gebruikt, zoals de studentenarena, informele wandelganggesprekken, studentpresentaties, bijdragen van studenten bij evenementen, studentenpanels, lunchgesprekken, de HJGGV methode en (korte) enquêtes.