Bericht van de Ondernemingsraad

De OR kijkt terug op een goed medezeggenschapsjaar. Dit is mede te danken aan de goede samenwerking in de OR en het open en constructieve overleg met het CvB en andere gesprekpartners.

In 2023 heeft de OR 25 advies- en instemmingsaanvragen behandeld. Deze en een breed scala aan andere onderwerpen worden besproken in het overleg met de gehele OR en binnen zijn commissies: Personeel, Onderwijs, Arbo & Huisvesting, Financiën. We maken daarbij graag gebruik van de deskundigheid van onze collega’s op personeel, financieel en onderwijskundig gebied. Daarnaast hebben we in 2023 docenten bevraagd om inzicht te krijgen in de manier waarop het taakbeleid in de onderwijsteams wordt uitgevoerd. Hierdoor kunnen de OR-leden zich een goed beeld vormen van en onderbouwd adviseren over een bepaald onderwerp.

We lichten hieronder een paar onderwerpen uit:

• De OR heeft in een aantal sessies actief meegedacht over de invulling van het Kwaliteitsplan. De inhoudelijke punten ten aanzien van onderwijs en personele zaken uit dit heldere en overzichtelijke plan keren terug op de agenda van de OR en zijn commissies.

• Het Werkdrukplan is in samenspraak met de OR aangepast. Het plan straalt ambitie uit en de resultaten uit het medewerkersonderzoek zijn erin meegenomen. We hopen dat dit Werkdrukplan en de benoemde acties gaan leiden tot daadwerkelijke werkdrukverlaging.  De OR is blij dat de werkhoeveelheid onderzocht gaat worden. Dit gaat in het voorjaar van 2024 gebeuren met behulp van een pulse-meting. De OR wordt hierbij betrokken.

• Op diverse locaties zijn risico’s in kaart gebracht en geëvalueerd. Daar zijn acties aan verbonden en die zijn getoetst (RI&E). Bij deze cyclus loopt regelmatig een OR-lid mee.

• Ook in 2023 heeft de OR instemming verleend op de hoofdlijnen van de begroting. Mede op aandringen van de OR zijn er wederom gelden gereserveerd voor extra LC-docenten.

Op intranet plaatsen we geregeld nieuwsberichten. Zo publiceren we ieder half jaar een overzicht van de behandelde onderwerpen. Daarnaast mailen we een paar keer per jaar een nieuwsbrief aan alle collega’s. De verslagen van de OR-vergaderingen zijn te lezen op de intranetpagina van de OR.

We plannen ons overleg op de verschillende locaties in Amersfoort, Nieuwegein en Utrecht. Dit combineren we met ontmoetingsmomenten met onze collega’s. Zo kunnen we nog beter te weten komen wat er leeft in de colleges en diensten. Fijn om te ervaren dat collega’s ons via e-mail en telefonisch goed weten te vinden met vragen, opmerkingen en tips.

De volgende collega’s zaten in 2023 in de OR: Karima Abdel Laoui, Nicole van Balgoijen, Aukje de Boer (tot 1 juli 2023), Nordin Boudarra, Said Boujlid (tot 1 mei 2023), Nawal Emrani, Sjoerd Formsma, Roel Jansen (voorzitter), Doret Merckens, Hans Oostenrijk (plaatsvervangend voorzitter), Welmoed Osinga, Moerad el Ouariachi (vanaf 1 augustus 2023), Nienke de Pree (vanaf 1 mei 2023), Johan Schmieman, Johan Sluis (vanaf 1 november 2023), Marleen Stein, Koen Stroo en Twan Verweij (tot 1 augustus 2023). De OR wordt ondersteund door Ria Groenendaal als ambtelijk secretaris.

Meer informatie over de ondernemingsraad is te vinden op onze intranetpagina. Daar staan alle notulen, nieuwsberichten en algemene informatie.