Financiële verantwoording programmamiddelen VSV Gemeente Utrecht 2023

Regioprogramma VSV Utrecht

In het kader van het regionaal programma 'SchoolWerkt 2020-2024' in Utrecht - RMC regio 19, heeft ROC Midden Nederland in samenwerking met regionale partners subsidie ontvangen. Met deze subsidie werken we samen met andere mbo’s, vo’s en gemeenten aan een optimale overstap van vo- mbo, zorg in en om de school en aansluiting op de arbeidsmarkt voor jongeren in een kwetsbare positie.

De eindverantwoording van de VSV-subsidie van de gemeente Utrecht voor 2023 en 2024 vindt plaats vóór 1 juli 2025, conform subsidievoorwaarden uit de afgegeven beschikking. Deze verantwoording bestaat uit een inhoudelijk verslag en de financiële eindafrekening

De overstap

Voor jongeren is de overstap van vmbo naar mbo soms groot en goede begeleiding en monitoring van hun loopbaanontwikkeling is essentieel. Met deze programmalijn werken we aan een goede, voorwaardelijke samenwerking tussen vo/vso en mbo en leerplicht zodat schooluitval wordt voorkomen. Door het uitbreiden van de infrastructuur en de inzet van een aantal digitale modules hebben we alle leerlingen in beeld en kunnen we interveniëren waar nodig. Voor vo-leerlingen met een verhoogd uitvalrisico bij de overstap naar een vervolgopleiding is er een extra begeleidingsmogelijkheid met de inzet van zogenaamde Overstapcoaches. Deze coaches bieden aanvullende begeleiding, zowel op school als daarbuiten. Ook in periodes dat de school niet bereikbaar is, zoals tijdens schoolvakanties. In 2023 zijn de coachingstrajecten uitgevoerd conform planning. Daarnaast is er in 2023 gestart met een extra, meer intensievere   begeleidingsmogelijkheid voor leerlingen uit het vso en OPDC. Ook deze coachingstrajecten zijn uitgevoerd conform planning.

Oriëntatie module mbo

Een studie kiezen is voor veel jongeren een ingewikkeld proces. Met het mbo-talentprogramma helpen we leerlingen om een gemotiveerde studiekeuze te maken, zodat schooluitval wordt voorkomen. Meer specifiek bieden we havisten een extra mogelijkheid om zich te oriënteren op een mbo-opleiding en een bewuste keuze in hun loopbaan te maken. Havisten ontdekken hun eigen wensen en behoeften, oriënteren zich op de mogelijkheden in het mbo en worden begeleid bij het maken van een studiekeuze. In 2023 is het mbo-talentprogramma uitgevoerd conform planning.

Financiële verantwoording

De tabel volgt hierna. Ten aanzien van de ‘overstap' (incl. pilot extra inzet vso/opdc) is het resultaat  lager dan de verwachte kosten. Deze onderrealisatie komt voort uit veranderingen in de facturatie van de kosten voor de digitale infrastructuur. Het restbudget van € 9.086 wordt doorgeschoven naar 2024. In 2024 zal het resultaat op de Overstap conform de totale verwachte kosten zijn.

Bij de ‘oriëntatie module mbo’ zijn meer kosten gemaakt dan begroot. Deze overrealisatie vloeit voort uit de extra personele inzet die nodig was voor de intake, het organiseren van bedrijfsbezoeken en het kunnen leveren van maatwerk.

De geleerde lessen nemen we mee naar 2024, zodat het resultaat op de Oriëntatie module mbo in 2024 conform de totale verwachte kosten zal zijn.

Beschikking Programmamiddelen VSV Utrecht 2023-2024
dossiernummer 10508906 (2022/3827)

Financiële verantwoording Programmamiddelen VSV 2023-2024 Gemeente Utrecht

Programma-activiteiten

Toegekend 2023

Toegekend 2024

Totaal toegekend

Kostenrealisatie 2023

Totaal te besteden in 2024

Maatregelen VSV

Overstap (incl. pilot extra inzet)

Orientatie module mbo

Totaal

Sterk Utrechts mbo 2023

De financiële verantwoording van Sterk Utrechts mbo 2023 wordt op de volgende pagina weergeven.

Eindrapportage MBO Uitvoeringsagenda – december 2023

Deze eindrapportage betreft de activiteiten die zijn uitgevoerd binnen de vier ambities in de MBO Uitvoeringsagenda. De MBO Uitvoeringsagenda is formeel afgelopen op 31 augustus 2023. De basis voor deze eindrapportage is de voortgangsrapportage uit februari 2023. Die versie is aangevuld met additionele activiteiten.

Met het MBO Uitvoeringsplan plaatsen we het Utrechts mbo in de schijnwerpers door te werken aan de volgende vier ambities:

• Ambitie 1 - Podium voor het Utrechtse mbo;
• Ambitie 2 - Gelijke kansen in het onderwijs;
• Ambitie 3 - Gelijke kansen op de arbeidsmarkt;
• Ambitie 4 - Voorbereid op de toekomst.

Deze ambities hebben er mede voor gezorgd dat er een goede samenwerking is ontstaan tussen de vier Utrechtse mbo-instellingen onderling, maar ook tussen het mbo en de gemeente. Het MBO Uitvoeringsplan is hier een accelerator gebleken. Deze samenwerking heeft er toe geleid dat Utrecht op de kaart is gezet als voorloper op een gelijkwaardige positie voor mbo-, hbo- en wo-studenten. Zo was Utrecht de eerste stad met een introductieweek waar mbo-studenten aan kunnen deelnemen, een eigen studentenvereniging en is Utrecht de stad die de termen ’hoog- en laagopgeleid’ uitgebannen heeft. Daarnaast heeft het Uitvoeringsplan ook de mbo-instellingen in staat gesteld te werken aan gelijke kansen in het onderwijs, het tegengaan van stagediscriminatie en een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Een sprekend voorbeeld van dat laatste, maar van ook de samenwerking tussen de mbo’s, is de eendaagse ICT challenge. Die challenge had tot doel om als mbo-instellingen sámen te zorgen voor positieve beeldvorming bij bedrijven. Positieve beeldvorming over de waarde van mbo-studenten in de ICT.
De opgebouwde samenwerking en positie van het mbo krijgen verder invulling met de nieuwe MBO Uitvoeringsagenda 2023-2026.

Een uitgebreide rapportage op ambitiesniveau is reeds verzonden naar de Gemeente Utrecht, inclusief de bijlagen Eindrapportage en Onderzoeksrapport Mentoring Utrecht.

Utrecht Leert Aanpak Lerarentekort 2023

De financiële verantwoording van Utrecht Leert Aanpak Lerarentekort 2022-2023 wordt weergeven op de volgende pagina.

De subsidie genaamd ‘Utrecht Leert’ is toegekend vanaf eind december 2022 tot en met eind december 2023 voor activiteiten rond meer goede leraren en toekomstbestendig onderwijs.

Conform afspraak is de uitbreiding van de rol van schoolopleider gecontinueerd en zijn er diverse activiteiten georganiseerd, uitgebreid en verbeterd. Deze activiteiten zijn met name gericht op de PDG-begeleiding en de startende docenten. Zo hebben veel startende collega’s en zij-instromers een (introductie) beeldcoachingstraject gevolgd en hebben we voor de derde keer op rij een training voor de hybride professional kunnen organiseren. Ook hebben we voor het tweede jaar op rij het voortraject voor de zij-instromer geoptimaliseerd en dit traject konden we meerdere keren gedurende het schooljaar aanbieden.

Daarnaast zijn we een pilot gestart met leerteams op locatie voor startende docenten en hebben we diverse activiteiten en trainingen verzorgd  met zowel interne- als externe expertise. De toegekende subsidie is -met al het voorgaande- volledig en nuttig besteed.