Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Verantwoording externe subsidies 

Flexibel beroepsonderwijs derde leerweg (FLEX 20021)

Aanleiding

De metaalsector verandert razendsnel. Technologische vernieuwingen zoals robotisering en digitalisering vereisen nieuwe kennis en vaardigheden van werknemers. Daarnaast vragen vergrijzing en een tekort aan arbeidskrachten de aandacht. Daarom is professionalisering van bestaande en nieuwe medewerkers van groot belang. Vanuit werkgevers in de metaalsector bestaat er een grote behoefte aan opleiden van werknemers in de mechatronica. De huidige opleidingen sluiten echter niet altijd aan bij de werkervaring en behoeften van werkenden of overstappers.

Vandaar dat ROC Midden Nederland en NCOI, met ondersteuning van OBM, een aanvraag hebben gedaan voor het flexibiliseren van de opleiding Technicus Mechatronica Systemen niveau 4 met als innovatieve kenmerken: modulering in zelfstandige eenheden, mogelijkheden voor differentiatie, mogelijkheden voor verbreding en verdieping en haalbaar en betaalbaar voor zowel werkenden, werkgevers en onderwijsinstelling.

Het project richtte zich voornamelijk op werkenden in de metaalsector, zowel via de bedrijven waar zij werkzaam zijn als via individuele aanmelding.

Het ontwikkelen van een flexibel onderwijsprogramma voor werkenden, de uitvoering ervan en de organisatie een logistiek vergt veel inzet en innovatiekracht van de scholen. ROC Midden Nederland en NCOI achtten samenwerking noodzakelijk om dit te realiseren. De gezamenlijke expertise bleek van grote meerwaarde.

De ontwikkelde producten

  • Kwalificatie: Technicus Mechatronica Systemen niveau 4, crebo 25893; 

  • Grof ontwerp (of: onderwijsconcept) voor de gehele opleiding;

  • Vijf compleet uitgewerkte modulen (inclusief lesmateriaal voor studenten en een docentenhandleiding):

      • C1: Basiskennis en vaardigheden

      • C2: Tekenen en ontwerpen

      • C3: Installeren en monteren

      • C4: Testen en inregelen

      • C5: Begeleiden en instrueren planning

  • Een voorbereidingsmodule voor doelgroepen met beperkte technische voorkennis en vaardigheden (C0);

  • Vier keuzedelen uitgewerkt, te weten:

      • Industriële Automatisering

      • 3D Tekenen

      • Pneumatiek

      • Human Skills in Technology

  • Per module een integrale praktijkopdracht;

  • Een doorlopende validerings- en examineringslijn.

Opbrengst

ROC Midden Nederland en NCOI hebben – samen met OBM – het project geëvalueerd. Hoewel zaken soms anders liepen dan vooraf ingeschat en niet alle doelen zijn behaald, zijn alle partners zeer tevreden over het project. Ze zijn tevreden over de innovatieve opleiding zoals die nu ontwikkeld is en de positieve reactie hierop vanuit de bedrijven. Ook heerst er tevredenheid over de samenwerking waarbij optimaal gebruik gemaakt is van de aanwezige expertise en veel van elkaar is geleerd. De verwachting is dat mbo-land (en de metaal- en installatiesector) goed gebruik kan maken van de opgeleverde producten.

Positieve Gezondheid in de praktijk 

Titel project:

  

Positieve Gezondheid in de Praktijk (gewijzigde begroting)

Dossiernummer Project:

  

50-55505-98-501

Aantal maanden looptijd project:

  

24

          

Kostenpost (X € 1)

          

Begroting

Realisatie

Verschil

1.a Personele kosten (op basis van inschaling)

          

€ 237.876

€ 286.231

€ 48.355

1.b Personele Kosten (op basis van door ZonMw goedgekeurde tarieven )

          

€ 2.204

€ 302

€ -1.902

2. Materiële kosten (gespecificeerd)

          

€ 34.000

€ 34.272

€ 272

3. Apparatuurkosten (gespecificeerd)

          

€ -

€ -

€ -

4. Implementatiekosten (gespecificeerd)

          

€ 13.243

€ 10.121

€ -3.123

5. Overige kosten (gespecificeerd)

          

€ -

€ -

€ -

Totale lasten

          

€ 287.323

€ 330.925

€ 43.602

Minus:

             

6. Bijdragen van eigen instelling c.q. derden

          

€ 87.323

€ 130.925

€ 43.602

              

Totaal subsidie en realisatie ZonMw

          

€ 200.000

€ 200.000

€ -

Binnen het project ‘Positieve Gezondheid in de praktijk’ is onderwijsmateriaal ontwikkeld en onderzoek uitgevoerd binnen het mbo. Aan dit project werkten mee: ROC Midden Nederland, Alfa-college, Graafschap College, Koning Willem 1 College, Landstede MBO en ROC van Twente.

Er zijn basisopdrachten ontwikkeld die zijn gericht op hoe studenten Positieve Gezondheid (PG) op zichzelf kunnen toepassen. In het ontwikkelde keuzedeel leren studenten PG toe te passen in hun toekomstige beroep. Het doel van de met Institute for Positive Health (iPH) ontwikkelde Train-the-Teacher is om docenten op te leiden die PG uitdragen.

Het onderzoek was gericht op hoe PG in de curricula naar voren komt en welke invloed dit heeft. De focus op PG leidt tot een andere benadering van docenten en verhoogt bewustwording bij studenten over hun eigen gezondheid en die van anderen. Belangrijk bij implementatie is een strategische aanpak met betrokkenheid van het management, docententraining en herhaalde integratie van het concept.