Ambitie 1: Iedereen welkom

Bij ons is iedereen welkom. Met een breed aanbod bieden we elke student een passende opleiding of leerroute. Studenten kunnen op meerdere momenten instromen en we zorgen voor een warm welkom op onze opleidingen. Door goede loopbaanoriëntatie en -begeleiding en persoonlijke aandacht op belangrijke keuzemomenten, zorgen we ervoor dat elke student op de juiste plek zit. Op al onze locaties zorgen we voor een positief leerklimaat. Ook is er bij ons ruimte voor verschillen tussen mensen en is ieders bijdrage waardevol. We zijn een inclusieve school.

Een passende opleiding voor iedere student

We willen iedere student bij een passende opleiding plaatsen. Dat begint bij een goede oriëntatie op het mbo. In de studentreis, van vo-leerling naar mbo-student, dragen we actief bij aan het studiekeuzeproces en organiseren we tal van lob-activiteiten. Deze activiteiten passen we aan op de fase in het oriëntatieproces. Zoals een techniekbrede doe-oriëntatie voor 2e jaars vmbo-leerlingen die nog een profielkeuze moeten maken. Voor 3e en 4e jaars vo-leerlingen zijn er veel verschillende oriëntatieworkshops: van werken met kinderen tot meubelmaker. Tijdens de techniekdagen in Amersfoort en in de regio Gooi & Vechtstreek werden uiteenlopende workshops verzorgd door studenten en docenten, zoals podiumtechniek, zorgtechnologie, mechatronica en laboratoriumtechniek. Studenten werkten vaak mee aan “peer-to-peer-events" op het voortgezet onderwijs, bijvoorbeeld in het kader van het profielwerkstuk, mbo-carrousels en techniekmarkten. Ook kwamen er -van specifieke scholen- groepen leerlingen op bezoek bij de colleges.

Er waren niet alleen activiteiten voor de studiekiezers, ook voor ouders. Speciaal voor hen gaven we de webinars “Alles over het mbo” en “Ouders en Studiekeuze”. De vmbo-decanen uit de regio Gooi & Vechtstreek bezochten het Vitaliteitslab, de vmbo-decanen uit de regio Utrecht waren te gast bij het Creative College en de decanen van regio Eem bij het Campus Connect Centrum. De vo-mentoren die deelnamen aan de bustour hebben kennisgemaakt met Campus Amersfoort, het Gezondheidszorg College en het Welzijn College en bezochten onder andere het Future Care Lab in Utrecht. Daarnaast kwamen teamleiders met hun onderwijsteams bij ons op locaties vergaderen en colleges bezoeken.

In dit oriëntatieproces is het van belang om goed samen te werken met het voortgezet onderwijs. De contactpersonen Beroepskolom vormen de schakel tussen het vo en ROC Midden Nederland. Zij zijn actief betrokken bij de inhoudelijke vormgeving van de voorlichtingen en lob-activiteiten in de regio's en participeren in verschillende decanenkringen.  Daarnaast zijn er samenwerkingen met overkoepelende organisaties, zoals Sterk VO (regio Utrecht), JINC, Het Leerwerkloket en Aanpak vsv Eemland (regio Amersfoort). In de drie regio's vinden er inhoudelijke samenwerkingen plaats met vmbo-scholen (verschillende profielen) in -onder meer- de volgende vmbo-keuzevakken: Robotica, Digispel, Technologie en Zorg, Welzijn & Ouderen en Welzijn Kind & Jongeren.

We zien dat de activiteiten enthousiast worden ontvangen en we waarderen de prettige samenwerking met diverse partners.  Het aantal bezoekers van onze open dagen is ongeveer gelijk gebleven, hier zijn we tevreden over.

Mbo-talentprogramma voor havisten

Voor havo-leerlingen met een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo is in 2023 een oriëntatieprogramma ontwikkeld en uitgevoerd. Het doel is om de deelnemers weer perspectief te geven op hun volgende loopbaanstap. Persoonlijke ontwikkeling en oriëntatie op het mbo staan centraal. Er is een pilot gedraaid met dit mbo-talentprogramma voor havisten met negen vo-scholen uit de regio Utrecht. 89% van de deelnemers aan dit programma volgt na het oriëntatieprogramma een mbo-opleiding. Omdat deze pilot een succes was, wordt dit programma in 2024 ook in Amersfoort aangeboden. Daarnaast is in 2023 gestart met de ontwikkeling van een oriëntatieprogramma voor vmbo-leerlingen met diploma die op deze manier willen onderzoeken welke studie het beste aansluit bij hun interesses en talenten.

Instroom en doorstroom

We werken met veel enthousiasme aan het verwelkomen van onze studenten. Onze professionals zorgen voor verschillende kennismakingsactiviteiten en spreken met onze aankomende studenten. Met het ingaan van de wet verbetering rechtsbescherming mbo-student in augustus 2023 hebben we een verdiepend gesprek gehad met studenten. Zij hebben aangegeven extra ondersteuning nodig te hebben. Op deze manier kunnen we tijdig afspraken maken over de gewenste ondersteuning.

We hebben een extern onderzoek uit laten voeren over de wijze waarop we het instroom- en doorstroomproces kunnen optimaliseren. Op basis hiervan hebben we een plan gemaakt om studiekiezers op verschillende momenten nog beter te kunnen begeleiden. Voor de entree-opleidingen hebben we samenwerkingen in de regio met andere mbo-instellingen. De afspraken zijn in 2023 vernieuwd en aangepast naar aanleiding van gesprekken met vo-scholen.

Hoewel het aantal nieuwe studenten bij ROC Midden Nederland daalt, zijn we tevreden over het aandeel studenten uit de regio dat bij ons een passende opleiding vindt. Met ons brede aanbod, goede activiteiten en duidelijke processen zorgen we voor een passende opleiding voor elke student.

Daarnaast streven we ernaar dat studenten -wanneer zij dat willen- eenvoudig intern kunnen doorstromen. Uit onze interne monitoring blijkt dat de interne doorstroom van niveau 2 naar niveau 3/4 de afgelopen jaren redelijk stabiel is. Ongeveer 16% van de studenten stroomt door naar een opleiding op niveau 3 of 4.

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding

Door goede loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) én door persoonlijke aandacht op belangrijke (keuze)momenten, zorgen we ervoor dat elke student op de juiste plek zit. We zetten daarbij vol in op loopbaancompetenties: kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing en netwerken. De onderwijsteams werken met deze competenties en organiseren activiteiten voor studenten om hun loopbaanvaardigheden verder te ontwikkelen. Zo organiseren meerdere colleges stage- en banenmarkten en geven onze medewerkers goede informatie bij de overstap naar de arbeidsmarkt of vervolgopleiding.

De extra middelen die vanuit de kwaliteitsagenda beschikbaar zijn voor het versterken van LOB worden toegekend aan de colleges en ingezet voor (extra) LOB-begeleidingsuren of activiteiten gericht op de ontwikkeling van loopbaancompetenties van studenten.

Nazorg

In 2023 hebben we via de 'subsidieregeling nazorg mbo 2022-2024' extra mogelijkheden en ondersteuning georganiseerd voor 515 gediplomeerden. We hebben bijvoorbeeld met gediplomeerden loopbaangesprekken gevoerd en concrete ondersteuning aangeboden ter bevordering van een hands-on toekomstperspectief (workshops, regionale MBO-carrière festival etc). Waar nodig hebben we een overdracht naar het doorstroompunt, de gemeenten of hulpverlening geregeld.

Aanvullend op de subsidie hebben we in 2023 onderzoek gedaan naar de behoeften en wensen van (oud)studenten en hebben we de bestaande ondersteuningsmogelijkheden en expertise  binnen en buiten onze school in kaart gebracht. Dit geeft ons handvatten om samen met de diverse, regionale partners te komen tot een doorlopende aanpak van school naar werk.

Samenwerking met het hbo

Onze studenten kunnen na hun opleiding kiezen voor de arbeidsmarkt of een vervolgopleiding. Met Hogeschool Utrecht werkten we ook nauw samen aan de ontwikkeling en uitvoering van verschillende Associate Degree-trajecten. Zo zijn mbo-docenten onderdeel van het ontwikkelteam voor AD's en geven hbo-docenten les bij het keuzedeel 'Voorbereiding hbo'. Daarnaast zijn voor een aantal AD-trajecten Mhbo-opleidingen ontwikkeld. Een Mhbo-opleiding is een versnelde opleiding van 2 jaar op niveau 4 waarin studenten worden voorbereid op een goede start op het hbo. Voor Mhbo-opleidingen gelden toelatingseisen en in het curriculum is expliciet aandacht voor hbo-vaardigheden, relevante keuzedelen en het vergroten van de zelfregie bij studenten.

Voor de overstap van mbo naar hbo worden incidenteel peercoaches van het hbo ingezet om studenten bij het keuzevak 'Voorbereiding hbo' te ondersteunen bij hun studiekeuze en bij het onderzoeken wat er van een hbo-student wordt verwacht op het gebied van vaardigheden.

Extra begeleiding niveau 2

Met de extra middelen die beschikbaar zijn voor niveau 2 werken we binnen de niveau 2 opleidingen met kleinere klassen en extra begeleiding. Zo maken we passend onderwijzen voor deze doelgroep mogelijk.

We werkten in 2023 aan verschillende activiteiten voor extra begeleiding in het onderwijs van niveau 2 studenten, het mogelijk maken van een overstap naar een andere opleiding of het verbeteren van de doorstroom naar niveau 3 of 4. Een samenwerking tussen onze verschillende niveau 2 opleidingen maakte een soepele switch mogelijk voor studenten die toch niet helemaal op hun plek blijken te zitten. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan een betere interne doorstroom van niveau 2 naar niveau 3 of 4.

Positief leerklimaat

Op al onze locaties streven we naar een positief en veilig leerklimaat zodat studenten en medewerkers zich veilig voelen en zich kunnen ontwikkelen. Uit de JOB-monitor blijkt dat studenten zich gemiddeld genomen veilig voelen op school. Met verschillende initiatieven hebben we in 2023 extra aandacht besteed aan een positief en veilig leerklimaat.

Een voorbeeld van hoe we werken aan een positief leerklimaat en de verbetering van studentenwelzijn is de aandacht voor de ‘Gouden Weken’. In de eerste zes 'Gouden Weken' van een schooljaar wordt een groep gevormd en is de invloed van docenten op groepsvorming groot. Op intranet zijn elke week handige tips gedeeld om onderwijsteams te ondersteunen in de 'Gouden Start'. Ook hebben we een zesdelige serie ‘Lekker in je vel challenge’ ontwikkeld, waarin studenten uitgedaagd worden met hun eigen welzijn aan de slag te gaan. Het bestaat uit challenges die gaan over bijvoorbeeld meer bewegen, schermtijd en omgaan met stress. In 2023 hebben onderwijsteams de challenges ingezet in hun onderwijs en begeleiding.

Ook aan de fysieke leeromgeving besteden we aandacht. Zo zijn er bij verschillende colleges aanpassingen in het gebouw gerealiseerd om een inspirerende leeromgeving te creëren. Bij het Business & Administration College zie je dit terug doordat elke opleiding een eigen look & feel heeft gekregen in de ruimtes en zitplekken om te overleggen. Bij het Creative College wordt bij de opleiding Eventmanagement veel gebruik gemaakt van planten en is er een speciale conference room ingericht.

In 2023 heeft ROC Midden Nederland deelgenomen aan de Monitor Integrale Veiligheid. Hiermee wordt in beeld gebracht wat de stand van zaken is op het gebied van veiligheid op de mbo-instellingen in Nederland. Met name fysieke en sociale veiligheid komen aan bod, in de focusgesprekken is ook online veiligheid besproken. De uitkomsten geven ons zicht op wat al goed gaat en waar we extra aandacht aan moeten besteden.

Inclusie en diversiteit

Bewustwording beschouwen wij als een essentieel aspect van ons streven naar diversiteit en inclusie. We geloven dat het ontwikkelen van bewustzijn de sleutel is tot het creëren van een omgeving waarin iedereen zich volledig gewaardeerd en welkom voelt. Onze strategische koers vormt het fundament waarop we bouwen, waarbij het belang van diversiteit en inclusie duidelijk naar voren komt.

We hebben mensen uit alle lagen van onze organisatie verzameld en gevraagd deel te nemen aan een ambassadeursnetwerk dat zich bezighoudt met het onder de aandacht brengen van dit belangrijke thema. Samen met deze ambassadeurs hebben we een krachtige visie en missie geformuleerd.

We hebben acht concrete actiepunten geformuleerd die fungeren als pijlers voor onze inzet op het gebied van diversiteit en inclusie. Deze actiepunten zijn geen abstracte doelen, maar concrete stappen die we nemen om onze visie te verwezenlijken. Ze variëren van het organiseren van themadagen tot actieve betrokkenheid bij het ontwikkelen van een inclusief aannamebeleid.

Het is van groot belang dat we dezelfde taal gebruiken en ons hiervan bewust zijn. Daarom geven we door de hele organisatie trainingen en workshops over inclusieve taal. De stip op de horizon is het creëren van een plek waar iedereen zich welkom voelt. Met onze inzet en aandacht dragen wij bij aan het verwezenlijken van deze plek.