Onzekerheden en risico’s

We onderscheiden onzekerheden én kansen die kunnen leiden tot goede resultaten en mogelijke risico’s, gerelateerd aan de strategische pijlers. Deze onzekerheden en kansen kunnen effect hebben op onderwijskundige aspecten, kwaliteitsaspecten, bedrijfsvoering (personeel/organisatie en financieel), compliance risico’s en reputatie.

Externe onzekerheden

Student Centraal

• Welzijn van onze studenten
    We merken nog steeds de effecten van de coronapandemie, maar ook andere ontwikkelingen zoals prestatiedruk en de invloed van social media hebben invloed op het welzijn van onze studenten. Studentcoaches en de supportteams onderkennen dit en nemen acties waar mogelijk en passend bij de functie van onze school;

• Groenpluk
    Organisaties die studenten verleiden te gaan werken (Vervoer, Techniek, Horeca) nog voordat ze hun opleiding hebben afgerond. Dit heeft gevolgen voor studentsucces;

• Toegenomen multi-problematieken bij studenten
    Binnen de colleges wordt daar met de inzet van 'Passend onderwijzen en Passend ondersteunen' invulling aan gegeven. Aandacht voor passend onderwijs en studenten met een zorgindicatie stellen andere eisen aan docenten. Dit levert een hoger ervaren werkdruk op;

• Toename anderstaligen/vluchtelingen in het onderwijs
    De uitdaging hier is om passende ondersteuning aan te bieden. Zo is er meer uitval als gevolg van het niet behalen van het gewenste reken- en taalniveau;

• Krimp
    De afgelopen jaren is er een dalende trend t.a.v. studentpopulatie. Om toekomstrobuust te zijn, dienen we hierop te anticiperen over verschillend lijnen. (zie Continuïteitsparagraaf)

Midden in de samenleving

• Ontwikkelingen (o.a. technologische) op de arbeidsmarkt
    Die ontwikkelingen gaan zo snel dat het in sommige branches lastig is om bij te houden. Dit vraagt om nauwe samenwerking met het bedrijfsleven, hybride docentschap en flexibel omgaan met de kwalificatiestructuur;

• Snel oplopende tekorten
    Door arbeidsmarkttekorten op bepaalde terreinen (techniek, ICT, gezondheidszorg) wordt er van het onderwijs gevraagd om hier sneller en flexibeler op in te spelen. Dit terwijl wij ook de zorgvuldigheid en kwaliteit van het systeem moeten borgen (kwalificatiedossiers en examinering als voorbeeld).

Wendbare organisatie

• Balans onderwijs en ondersteuning
    De bedrijfsvoering wordt steeds professioneler en er verschijnen nieuwe vraagstukken en functies, zoals een functionaris gegevensbescherming. Dit zijn randvoorwaardelijke zaken. De focus ligt echter in het onderwijsteam. Het is continue balanceren om hierin evenwicht te bewaren. We willen de middelen immers maximaal besteden aan het onderwijsgevende personeel. Aan daar waar het gebeurt: de klas;

• Beschikbaarheid en duurzame inzetbaarheid medewerkers
    We richten ons op 'Passend onderwijzen en Passend ondersteunen', flexibel onderwijs en het proces van een leven lang ontwikkelen (LLO). Duurzame inzetbaarheid van medewerkers en beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerde medewerkers vormen hierin een risico. Het gaat bijvoorbeeld om coachende vaardigheden en competenties op het gebied van hybride onderwijs. Maar ook om het kunnen voorzien in docenten van schaarstevakken. We bieden oplossingen door ruime faciliteiten voor professionalisering en loopbaanontwikkeling. Maar ook door te sturen op verjonging en door het binnenhalen van zij-instromers en hybride docenten met actuele praktijkervaring. Er zijn bijvoorbeeld leertrajecten gestart die gericht zijn op passend onderwijzen en begeleiden. Het afgelopen jaar hebben 26 zij-instromers hun pedagogisch-didactische getuigschrift behaald. Het aantal medewerkers jonger dan 35 jaar met een dienstverband korter dan vijf jaar, is het afgelopen jaar ook toegenomen;

• Aandachtspunten medewerkerstevredenheid
    We zijn op veel thema's hoger gaan scoren in ons medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO), maar 'het maken van afspraken' en 'het aanspreken daarop' blijken belangrijke aandachtspunten te zijn. Het geven van feedback en resultaatgericht werken moeten een vanzelfsprekend onderdeel van onze werkcultuur worden. We hebben al ingezet op trainingen voor managers;

• Vervangingsvraagstuk
    Door de huidige leeftijdsopbouw van docenten verwachten we de komende drie jaar een groot vervangingsvraagstuk. Daarnaast speelt voor specifieke sectoren, zoals techniek en gezondheidszorg, een schaarstevraagstuk. We zullen ons hier nog meer op gaan richten in onze wervingscampagnes, onder meer door meer zij-instromers en hybride docenten aan te trekken.
    De krapte op de arbeidsmarkt en het vinden van docenten Nederlands blijft een risico. We hebben sinds twee jaar een centrale werving op Nederlands en andere specifieke vakken. In 2021 gingen we over naar een centrale werving en selectie voor alle docenten, juist om de verbrokkeling tegen te gaan. Verder nemen we deel aan het samenwerkingsverband 'Utrecht Leert' om schaarste van docenten tegen te gaan;

• Informatiebeveiliging
    Goede informatiebeveiliging berust op drie pijlers: Mens, Techniek en Organisatie. Deze krijgen bij ons continu aandacht. Dit gebeurt met het verhogen van de bewustwording en het nemen van technische en organisatorische maatregelen.

Speerpunten 2023 en 2024

We weten dat er de komende jaren veel op ons afkomt. Grote uitdagingen en complexe vraagstukken op verschillende niveaus: onze wijken, de regio, het land en de wereld. We voelen de noodzaak om onze organisatie wendbaar te maken en zo in te richten dat wij dé school kunnen zijn en blijven waar de makers van de samenleving worden opgeleid. Onze studenten worden vandaag klaargestoomd voor de uitdagingen van morgen. Blik vooruit, handen uit de mouwen, levensecht aan de slag en midden in de samenleving.

Aangezien we niet alles tegelijk kunnen en wel direct willen starten, is het belangrijk om focus aan te brengen. Er zijn twee thema’s waarvan het CvB en het directieteam gezamenlijk hebben bepaald dat ze prioriteit hebben voor alle teams (colleges en diensten) in schooljaar 2023-2024. Dat zijn de volgende thema’s:

• Passende Onderwijsarrangementen:

• passend onderwijzen