Duurzaamheid

Een van de centrale thema’s uit ons huisvestingsbeleid is duurzaamheid. Om misverstanden te voorkomen: duurzaamheid gaat verder dan ons huisvestingsbeleid. Duurzaamheid betekent dat het ons, in alles wat we doen, niet alleen gaat om het ‘hier en nu’ maar ook om de toekomstige gevolgen van ons handelen. Dat gaat niet alleen over ecologie, maar bijvoorbeeld ook over onderwijsbeleid, personeelsbeleid en financieel-economisch beleid. U vindt dat ook terug in onze kernwaarden en de drie pijlers van onze strategie, elders in dit jaardocument. In deze paragraaf richten we ons op de duurzaamheid in de exploitatie van onze huisvesting. We sluiten aan bij de bekende Sustainable Development Goals (SDG’s) en hebben er daar vier van gekozen als speerpunten:

• gezondheid voor iedereen (SDG 3);

• schoon water en sanitaire voorzieningen voor iedereen (SDG 6);

• duurzame consumptie en productie (SDG 12);

• aanpak klimaatverandering (SDG 13).

Gezond en schoon: in het zicht èn achter de schermen

Veel van wat we aan verduurzaming doen, speelt zich achter de schermen af. Denk aan het isoleren van warmteleidingen om warmteverlies tegen te gaan, het vervangen van verlichting door ledverlichting of het aanbrengen van dakisolatie. Maar er gebeurt ook veel wat studenten en collega’s wél direct kunnen opmerken. We zorgen samen met onze nieuwe cateraar U’ROCK voor gezonde catering. We zorgen voor een rookvrij schoolgebouw en schoolterrein. Op al onze locaties zijn watertappunten voor studenten en medewerkers. Sinds 2022 zamelen we afval gescheiden in op een groot aantal locaties. En we hebben -na eerdere pilotopstellingen in 2023- besloten om in 2024 alle eigendomslocaties te voorzien van een laadvoorziening voor auto’s. In 2025 doen we datzelfde met huurlocaties.

Energie en CO2

Ook in 2023 hebben energiebesparing, het beperken van onze CO2-voetafdruk en een duurzame exploitatie van de huisvesting een prominente plaats ingenomen in ons duurzaamheidsbeleid. In december 2022 is, bij wijze van sluitstuk op ons besparings- en transitiebeleid van de jaren daarvoor, het project ‘Energie en energielasten’ gestart voor de jaren 2023 en 2024. Waar mogelijk investeren we in verminderen van energieverbruik en het aanboren van alternatieve energiebronnen.

En, met goed gevolg. Was ons energieverbruik in 2022 al gedaald ten opzichte van 2019 (het laatste ‘normale’ exploitatiejaar voor de coronaperiode); in 2023 heeft zich dat verder doorgezet. Ons verbruik van elektra, gas en stadswarmte was in 2023 lager dan in 2022. Voor elektra was het verbruik 7 procent (295.000 kWh) minder dan in 2022, voor gasverbruik 13,5 procent (45.000 m³) minder en voor stadswarmte 12,5 procent (1.600 GJ).

Dankzij de besparingen in ons energieverbruik hebben we onze CO2-uitstoot in 2023 verder weten te reduceren. Om de klimaatverandering aan te pakken, heeft de MBO Raad voor de sector als doelstelling neergelegd om tot 2030 gemiddeld 2 procent per jaar minder CO2 uit te stoten. Het jaar 2017 is daarbij het ijkpunt. Dat wil zeggen dat wij in 2023 een besparing hadden te realiseren van 12 procent CO2-uitstoot ten opzichte van 2017. De realisatie was bijna 21 procent.

In 2023 bedroeg onze CO2-uitstoot 1.927.901 kilogram, terwijl dat in 2017 nog 2.437.225 kilogram was. Een daling met 509.324 kilogram. We liggen dus op koers.

Overigens verduurzamen wij onze huisvesting waar mogelijk met financiële steun vanuit de beschikbare subsidieregelingen. De belangrijkste daarvan is (voor ons) de Subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA). Met die subsidie hebben wij inmiddels een aantal projecten kunnen realiseren, zoals de verduurzaming van de locaties Disketteweg 10 in Amersfoort, Harmonielaan 2 in Nieuwegein en Kampereiland 6 in Utrecht. Hiermee was totaal een subsidiebedrag van € 2,1 miljoen gemoeid.