Ambitie 6: Onderwijsteam aan het roer

Onze onderwijsteams hebben een grote rol in het bereiken van onze strategische ambities. Zij zijn de schakel naar onze studenten. Ze nemen ruimte om keuzes te maken in het onderwijs, zodat dit aansluit bij de ontwikkelbehoeften van studenten en professionals of vragen uit het werkveld. Vanuit een onderzoekende en ondernemende houding werken ze aan het beste onderwijs voor onze studenten. Al onze professionals hebben de mogelijkheid om zich via het aanbod van de ROC Academie of op andere wijze verder te ontwikkelen op professioneel of persoonlijk vlak.

Doorontwikkeling van het onderwijs

De onderwijsteams werken continu aan het doorontwikkelen van het onderwijs om aan te blijven sluiten bij de behoeften van de student en het werkveld. Het creëren van flexibel onderwijs heeft hieraan een stevige bijdrage gegeven. Dit zorgde ervoor dat er gekeken is naar de opbouw in het curriculum en naar de vorm waarin het onderwijs werd gegeven. Onderwijsteams hebben zich bij de keuzes over de opbouw en opzet van het onderwijs laten leiden door input vanuit studenten en het werkveld. Bij veel opleidingen is er sprake van een modulaire opzet. En bij andere opleidingen is de opbouw gebaseerd op beroepsthema's, waardoor de verschillende kennis en vaardigheden rondom een thema in een aansluitende periode aan bod komen.

De onderwijsteams van de opleidingen Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk bij het Welzijn College hebben besloten om de opleidingen en teams met elkaar te integreren. De eerste twee leerjaren volgen studenten hetzelfde programma en in het derde leerjaar volgen studenten de uitstroomrichting Maatschappelijke Zorg of Sociaal Werk. Hiermee hebben studenten een bredere basis en een goed beeld van de arbeidsmarkt. Meer studenten kiezen nu voor de richting Maatschappelijke Zorg, waar veel werkgelegenheid in is.

Bij de afdeling Haarverzorging van het Beauty College is met het invoeren van modulair werken in flexibel onderwijs de mogelijkheid gecreëerd om te diplomeren in zowel de richting dame als heer bij niveau 3 kapper en niveau 4 salonmanager. Hiermee wordt ingegaan op wensen vanuit het werkveld en van de studenten om breed inzetbaar te zijn.

In 2023 zijn er ook twee professionele leergemeenschappen gestart bij de Tech Campus en bij het Gezondheidszorg College samen met Welzijn College. Hierin onderzoekt een groep van docenten hun eigen onderwijspraktijk op een zelfgekozen onderwerp.

Er is veel aandacht voor keuzedelen. Bij het Sport College uit zich dat in de wens om een breed aanbod te hebben voor studenten. De beslissing voor nieuwe keuzedelen of om keuzedelen te laten vervallen, wordt gedaan in afstemming met de studenten. Hierbij wordt expliciet rekening gehouden met de tevredenheid van de studenten over het aanbod, of het passend is bij wat studenten willen en nodig hebben voor hun stage (en arbeidsmarkt) en voor eventuele doorstroom.

Bij het Automotive College is een ontwikkelgroep, op basis van doordachte onderwijsprincipes, aan de slag gegaan om het onderwijs opnieuw in te richten. Er staat nu een samenhangend, doordacht curriculum met geïntegreerde AVO-vakken, modulair onderwijs en keuzedelen die aansluiten op de beroepscontext. Bij de ontwikkeling van het onderwijs wordt altijd gewerkt vanuit een visie op onderwijs én op het toekomstige beroep. Dat heeft er in dit traject bijvoorbeeld ook toe geleid dat de rekenlessen aansluiten op de technieklessen. Studenten krijgen les over de wet van Ohm en passen deze tegelijkertijd toe in de praktijklessen.

Veel van onze RIF-projecten, waarin we samenwerken met een groot aantal partners, zijn gericht op het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe trajecten of modules. Zo zijn in het project Vakcentrum Duurzame Energie meerdere challenge-based opdrachten ontwikkeld en wordt er veel met bedrijfsopdrachten gewerkt. Doordat er bijvoorbeeld partners zijn aangesloten met goede kennis van virtual - en augmented reality hebben studenten de mogelijkheid om te werken met opdrachten waarin deze onderdelen een rol spelen. Zo worden de driedimensionale metingen omgezet in een virtuele omgeving waarin het bouwbestek inzichtelijk wordt gemaakt.