Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Ambitie 4: Van waarde voor onze omgeving

Samen met het bedrijfsleven, instellingen en overheden zorgen we ervoor dat studenten en professionals levensecht leren en creëren door opdrachten en stages in de praktijk. Zo staan onze studenten midden in de samenleving. Ook hebben we sterke verbindingen in de regio door diverse partnerschappen. We vinden het belangrijk om ons in te zetten voor "de regionale agenda" en voor onderwerpen als Leven Lang Ontwikkelen.  

Levensecht leren tijdens opdrachten en stage

Onze onderwijsteams werken doorlopend samen met de praktijk aan nieuwe opdrachten om levensecht leren mogelijk te maken. Leren doe je namelijk niet alleen in de klas, maar juist daarbuiten. Daarom dagen we onze studenten al tijdens hun studie uit impact te maken op hun eigen omgeving. Zo zetten veel van onze studenten zich tijdens hun opleiding in voor maatschappelijke thema’s als duurzaamheid, laaggeletterdheid, gezondheid en digitalisering. Denk bijvoorbeeld aan juridische dienstverlening aan bewoners in Kanaleneiland, bijdragen aan duurzame bouwprojecten voor de gemeente Nieuwegein, sporten met kinderen in Overvecht of advies aan ondernemers in Amersfoort over cybersecurity. Zo leren onze studenten niet alleen een vak, maar zetten ze ook hun eerste stappen op weg naar een plek in de maatschappij. En niet onbelangrijk: ze leren al tijdens hun opleiding van betekenis te zijn. 

De behoefte aan vakmensen – de makers van de samenleving – is groot. Door studenten actief te betrekken bij actuele vraagstukken en ze te laten samenwerken met lokale partners en andere onderwijsinstellingen, doen ze nieuwe inzichten en vaardigheden op en zijn ze als professional beter voorbereid op de praktijk. Tegelijkertijd maken bedrijven en studenten van andere onderwijsinstellingen kennis met de talenten van mbo’ers en leren ze samenwerken.  

Een mooi voorbeeld is 'NOA bij Tamarinde' in Utrecht Overvecht waar onze studenten samen met studenten van Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht en lokale partners (de Voedselbank, het Leger des Heils en UWV) activiteiten voor de wijk ontwikkelen. Uit deze samenwerking ontstond een prachtig idee met de Voedselbank: studenten van het Beauty College gaven rondom kerst vijftig gratis knipbeurten en beautybehandelingen weg aan mensen met weinig geld. 

Een ander voorbeeld is de Beroepentuin. De beroepentuin is een innovatief leer-werkconcept voor mensen met enige afstand tot de arbeidsmarkt en eind 2018 gestart in Rotterdam. Op dit moment is de Beroepentuin actief in vier andere steden, waaronder vanaf 2020 in Utrecht. Op de Tech Campus Nieuwegein werken we met de Beroepentuin samen in onder andere het RIF-project 'Entree leert op de werkplek'. We valideren ervaringen met een praktijkverklaring, zetten in op kwaliteit en duurzame inzetbaarheid van werkenden en samen ontwikkelen we leerlijnen en een goede begeleiding van studenten en werkenden. 

De Beroepentuin draagt op deze manier concreet bij aan grote maatschappelijke thema's: kansengelijkheid, schaarste bij technisch personeel en het onderwijzen in beroepen die bijdragen aan de energietransitie. Wanneer een kandidaat van start gaat bij de Beroepentuin is er eerst een oriëntatieperiode van twee weken op een aantal beroepen, hierna kan er gekozen worden. De focus ligt op de technische beroepen waar ook de komende jaren de meeste vraag naar is, zoals elektrotechnicus, loodgieter, zonnepanelenmonteur en timmerman. 

Begin 2023 waren twee collega's aanwezig bij de Beroepentuin in Rotterdam. In het bijzijn van de wethouders Economie en Sociale Zaken uit Rotterdam, Utrecht en Dordrecht en minister van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen Carola Schouten werd de impactvolle samenwerking van de Beroepentuin gevierd.

Een andere voorbeeld van levensecht leren is het project Virtual Learning Lab. Wij hebben samen met NCOI Opleidingen, werkgeversorganisatie Utrechtzorg en leverancier TripleMotion Media de app 'CareUp' doorontwikkeld. Met deze app kunnen studenten oefenen met verpleegtechnische handelingen op basis van de Vilans protocollen. De app is vanaf begin 2024 beschikbaar op tablets bij de afdeling Verpleging in Utrecht. 

Beroepspraktijkvorming

Vanzelfsprekend is beroepspraktijkvorming (BPV) een vast onderdeel in onze opleidingen. Uit voorgaande JOB-enquêtes kwam naar voren dat studenten behoefte hebben aan meer maatwerk en aan intensievere betrokkenheid van BPV-begeleiders. Daarnaast geven ook BPV-begeleiders aan meer kennis en inzicht te willen ontwikkelen om beter aan te kunnen sluiten op de onderwijsbehoefte van de studenten. In 2023 hebben we daarom gewerkt op basis van ons plan voor Passende BPV. In lijn met onze opzet van passend onderwijzen en passend ondersteunen zorgden we onder meer voor effectief groepsaanbod. En we hebben gewerkt aan het versterken van de samenwerking met externe partners.

In mei 2023 hebben we samen met Ingrado een regionale conferentie georganiseerd over Passende BPV voor iedereen. Centraal stond deze middag de vertaalslag van de hulpvraag van de student naar onderwijs- en ondersteuningsbehoefte binnen de klas en op de werkplaats. Zo'n 85 medewerkers van ROC Midden Nederland, MBO Utrecht, MBO Amersfoort, Grafisch Lyceum, Nimeto, Yuverta, SBB, OCW en verschillende leerbedrijven kwamen eind mei bij het Horeca & Toerisme college te Nieuwegein samen om hierover te praten. Het idee is om vaker informatie met elkaar te delen en een vervolg te geven aan deze regionale samenwerking. We hebben elkaar nodig om een goede invulling te geven aan Passende BPV, zodat studenten hun BPV positief kunnen afronden.  

Stagepact

Ook werken we aan de uitvoering van de vier thema's uit het Stagepact. Deze zijn: het verbeteren van stagebegeleiding, uitbannen van stagediscriminatie, realiseren van voldoende stageplaatsen en het bieden van een passende vergoeding. Hierin werken we samen met Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), andere regionale mbo-instellingen en gemeentes. De werkgroep die is opgericht voor Passende BPV speelt ook hierbij een rol.

In juni 2023 heeft een eerste 'Leernetwerk Praktijkleren' plaatsgevonden voor alle betrokkenen bij de BPV, waarbij de implementatiemanager Stagepact van het ministerie van OC&W een toelichting gaf over het Stagepact. Ook was er een gastspreker uitgenodigd om over zijn ervaringen met stagediscriminatie te spreken. In november 2023 vond het vervolg plaats van dit leernetwerk. SBB sprak over de meldingen van stagediscriminatie en een medewerker van de organisatie Art.1 gaf uitleg wanneer er sprake is van stagediscriminatie.   

Daarnaast maken we voor het thema 'uitbannen stagediscriminatie' onderdeel uit van de projectgroep 'Inclusieve stagemarkt' onder leiding van gemeente Utrecht. Ook in de gemeente Amersfoort wordt rond diit thema een projectgroep opgestart. 
Samen met CNV Jongeren ontwikkelden we een training voor BPV-coördinatoren, stagebegeleiders en studentcoaches om stagediscriminatie te herkennen

Stevige partner in diverse samenwerkingsverbanden

Als mbo-instelling in de regio en opleider voor de Utrechtse arbeidsmarkt, hebben we een strategische positie. We zitten aan tafel bij de belangrijkste netwerken, zoals de Economic Board Utrecht, Utrecht Talent Alliantie en bijvoorbeeld de Health Hub Utrecht. Rondom de grote maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaat, energie, zorg, mobiliteit, digitalisering, werken we intensief samen met onze partners. We zijn daarnaast verbonden met bijna 5.000 bedrijven in de regio en hebben goede contacten met de verschillende brancheorganisaties. 

Samen met de vier Utrechtse mbo-instellingen en de gemeente Utrecht werken we aan een Mbo Uitvoeringsagenda. Hier zijn twee belangrijke ambities geformuleerd: 1) Mbo’ers maken gelijkwaardig deel uit van de Utrechtse samenleving; en 2) Jongeren, onderwijs, de arbeidsmarkt en de gemeente zijn goed met elkaar verbonden. Op de eerste ambitie heeft Utrecht een koplopersrol in Nederland. Zo was Utrecht de eerste stad die mbo-studenten toeliet tot de Utrechtse Introductie Tijd (UIT), de eerste stad waar mbo-studenten konden deelnemen aan studentensport en de stad waar het Mbo Manifest voor inclusieve taal werd ontwikkeld en aangeboden aan demissionair minister Dijkgraaf. 

Daarnaast wordt vanuit het Mbo Uitvoeringsplan Utrecht een pilot opgezet voor wijkstagepunten voor mbo’ers. Dit wordt een plek waar mkb’ers in de wijk opdrachten kunnen indienen en waar mbo-studenten via een stage die opdrachten onder begeleiding uitvoeren.  

Binnen Beroepsonderwijs Utrecht werken we samen met de andere mbo- en hbo-instellingen in de regio aan het voorbereiden van studenten en werknemers op de toekomst door scholing in alle fases van het leven mogelijk te maken. Uit dit bestuurlijke netwerk is 'Maak Je Stap' ontstaan, hét regionale platform voor leven lang ontwikkelen, gericht op de maatschappelijk relevante tekortsectoren (zorg, onderwijs, ICT, techniek en de creatieve sector). 'Maak Je stap' bundelt al het publieke opleidings- en ontwikkelaanbod op één centrale plek. Ook Universiteit Utrecht is toegetreden tot 'Maak Je Stap'.