Ambitie 8: Klaar voor een veranderende wereld

Met extra aandacht voor onderzoek dragen we bij aan de duurzame ontwikkeling van alle medewerkers en studenten. Vanuit een onderzoekende en nieuwsgierige houding werken we met elkaar aan het beste onderwijs. Op deze manier versterken we onze kwaliteitscultuur en de kwaliteit van het onderwijs. Daarbij vraagt wendbaarheid om slim en efficiënt organiseren. Het bieden van maatwerk en flexibiliteit in het onderwijs voor onze verschillende doelgroepen vraagt om een andere inrichting van onze processen, systemen en manier van werken.

Onderzoekend vermogen

We zetten in op versterking van ons onderzoekend vermogen door het verbinden en stimuleren van verschillende activiteiten met een onderzoekscomponent. Het doel is om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen en daarmee de kans op succes voor onze studenten. Als onderdeel van dit proces richten we een practoraat in op het gebied van Passend Onderwijzen in het mbo.

Voor het practoraat heeft 2023 in het teken gestaan van een gedegen voorbereiding. Zo zijn er gesprekken gevoerd met directeuren van onze colleges en diensten over het doel van het practoraat en wat voor ons belangrijk is bij het doen van onderzoek. Samen met andere activiteiten in deze verkenningsfase hebben de gesprekken geleid tot een conclusie over de opzet en inhoud van het practoraat bij ROC Midden Nederland. Vervolgens is gestart met het kwartier maken voor het practoraat. Hierin is aandacht voor diverse aspecten als governance, P&O en interne en externe samenwerking. Deze fase loopt nog door in 2024.

Kwaliteitscultuur

Voor het realiseren van onze strategie en onze ambities doen we een beroep op de inzet en passie van onze medewerkers. Zij moeten het tenslotte waar maken. Naast structuren en systemen hebben we het dan vooral over kwaliteitscultuur. Om de onderwijsteams handvatten te geven om op het thema kwaliteitscultuur met elkaar in gesprek te gaan is in 2022 een definitie rondom kwaliteitscultuur vastgesteld:

Vanuit een onderzoekende en nieuwsgierige houding werken we met elkaar aan het beste onderwijs. Dat doen we in voortdurend gesprek met onze studenten en het werkveld. Steeds weer opnieuw.

De definitie is tot stand gekomen middels verschillende rondetafelgesprekken met allerlei betrokkenen binnen de organisatie. Bij de definitie van kwaliteitscultuur zijn vijf uitgangspunten benoemd:

• denken vanuit studentsucces: we sluiten aan bij de onderwijsbehoefte van iedere student en gaan daar regelmatig met hen over in gesprek;

• balans tussen soft- en hard controls: soft controls richten zich op inspiratie en motivatie; hard controls richten zich op het nakomen van afspraken en bereiken van gewenste resultaten;

• balans tussen professionele ruimte en kaders: we gaan uit van vertrouwen in elkaar en spreken elkaar aan op regels en afspraken;

• actiegericht en reflectief: we zijn ondernemend, persoonlijk, nieuwsgierig en we evalueren steeds om vast te stellen wat goed gaat en wat beter kan;

• plezierig, gezond en veilig werkklimaat: we hebben waardering en begrip voor elkaar, plezier in het werk, iedereen doet mee, evenwichtige taakverdeling, gezonde werkomgeving.

Door met elkaar het gesprek aan te gaan over onderwijskwaliteit en onze manier van samenwerken, creëren we een cultuur van leren en telkens opnieuw verbeteren. Daarbij wordt steeds weer een balans gezocht, bijvoorbeeld tussen soft- en hard controls en tussen actief handelen en reflecteren op behaalde resultaten. Kwaliteitscultuur gaat over visie en gedeelde waarden, maar ook over houding en gedrag en hoe die bijdragen aan het realiseren van de gewenste doelen. Hoe denken collega’s over het belang van realiseren van (basis)kwaliteit en het streven naar steeds hogere kwaliteit?

Als hulpmiddel bij het gesprek over kwaliteitscultuur is in 2023 het Kompas Kwaliteitscultuur ontwikkeld. Dit bestaat uit de vijf uitgangspunten, toelichtingen, gesprekspunten, hulpvragen en werkvormen. Het kompas help het gesprek over kwaliteitscultuur in het team op gang te helpen, te structureren en te harmoniseren.

In 2023 zijn drie onderwijsteams gestart met een pilot kwaliteitscultuur, gebruik makend van het kompas. Deze pilots worden in 2024 afgerond.

Wendbaar organiseren

Ons onderwijs én onze manier van organiseren moeten klaar zijn en blijven voor wat er op ons afkomt. Het bieden van maatwerk en flexibiliteit in onderwijs voor onze verschillende doelgroepen vraagt om een andere inrichting van onze processen, systemen en manier van werken. Daar zetten we de komende jaren vol op in. Wij kiezen voor een balans tussen wendbaarheid en innovatie aan de ene kant en een robuuste en gedegen organisatie en borging van de onderwijskwaliteit aan de andere kant.

In 2023 zijn er verschillende resultaten behaald in projecten die gericht zijn op het anders inrichten van onze processen en systemen. Een aantal voorbeelden:

• Onderwijs in Beeld. Bij Onderwijs in Beeld gaat het met name over de onderwijscatalogus. In 2023 is vooral gewerkt aan de visievorming rond deze onderwijscatalogus: wat houdt deze catalogus in en wat willen we dat die voor ons kan doen? Uiteindelijk is dit vastgelegd in drie functies: werkplaats, magazijn en etalage. Een werkplaats voor onderwijsontwikkelaars waar zij alle materiaal en gereedschappen kunnen vinden voor de ontwikkeling van nieuwe trajecten; een magazijn (of database) waaruit alle door ons gebruikte systemen hun gegevens kunnen halen en een etalage waar we al onze trajecten en producten kunnen laten zien. Op dit moment wordt een programma van eisen opgesteld als voorbereiding voor een aanbestedingstraject.

• Voortgang in Beeld. Dit project is gericht op het overzichtelijk presenteren van de voortgang in het traject, gebaseerd op cijfers van zowel summatieve- als formatieve toetsing en enkele andere belangrijke indicatoren (zoals presentie/verzuim) aan zowel studenten als studentcoaches. Deze fase van het project wordt in maart 2024 afgerond.

• Keuzes in Beeld. De focus ligt op het ondersteunen van het kiezen van een eigen leerroute door het maken van keuzes in bijvoorbeeld modules of ondersteunende lessen. In dit project wordt de verdere uitrol van Myx ondersteund. Daarmee kunnen studenten keuzes kunnen maken tussen geroosterde lessen. Myx is een instrument waarmee individueel onderwijs georganiseerd wordt; waarin studenten zelf hun modules en/of lessen kunnen kiezen. Myx wordt gevuld vanuit Xedule en docenten. Studentcoaches én vooral studenten krijgen hiermee grip op de organisatie van het individuele leerproces. Verder wordt nog onderzocht welke andere behoeften er zijn bij het maken en registreren van keuzes; dus naast het kiezen van keuzedelen en het kiezen van geroosterde lessen. Denk hierbij aan het kiezen van examenmomenten.