Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Verantwoording kwaliteitsagenda

Toelichting financiële verantwoording

Middelen voor kwaliteitsverbetering in het kalenderjaar 2023

ROC Midden Nederland heeft ervoor gekozen om de 'kwaliteitsafspraken (KA) 2023', in aansluiting op de aanpak uit de periode 2019-2022, zowel financieel als inhoudelijk volledig te integreren in de strategische beleidskeuzes van de eigen instelling. Dit betekent tegelijk dat de beschikbaar gestelde financiële middelen uit de regeling feitelijk zijn toegevoegd aan het instellingsbudget dat voor de geformuleerde doelen in casu de speerpunten van de KA, conform de speerpunten die zullen worden opgenomen in de werkagenda mbo.

Financieringsstromen voor uitvoering werkagenda 

Op landelijk niveau hebben vertegenwoordigers van onderwijs, werkgevers, gemeenten, studenten en docenten afspraken gemaakt in de werkagenda. Op basis van de onderhavige regeling is het de taak van de individuele instelling om de doelstellingen in de landelijke werkagenda uit te werken in een kwaliteitsagenda op het niveau van het werkgebied van de instelling en binnen dat werkgebied een effectieve samenwerking te realiseren.

Er is een meerjarenbegroting opgesteld voor de kwaliteitsafspraken zoals deze zijn opgenomen in de begroting 2023-2027. Voor het verstrekken van de aanvullende bekostiging 2023 is in totaal een bedrag van € 586 miljoen beschikbaar gesteld.

De kwaliteitsmiddelen zijn per jaar als volgt opgebouwd:

     

(X € 1.000)

Uitsplitsing Kwaliteitsmiddelen

 

2023

2024

2025

2026

2027

Reguliere middelen

 

485.100

372.130

371.784

371.784

372.833

Practoraten

 

1.900

25.000

25.000

25.000

25.000

Totaal reguliere middelen

 

487.000

397.130

396.784

396.784

397.833

Carrièreperspectief1

  

142.200

142.200

142.200

142.200

Niveau 2

 

99.134

165.000

   

Totaal

 

586.134

704.330

538.984

538.984

540.033

ROC Midden Nederland ontvangt via verschillende financieringsstromen middelen van OCW voor het uitvoeren van de maatregelen uit de werkagenda. Verreweg de grootste financieringsstroom daarvan betreft de kwaliteitsmiddelen op grond van onderhavige regeling. De kwaliteitsmiddelen zijn op hun beurt samengesteld uit verschillende posten. Naast de kwaliteitsmiddelen ontvangt ROC Midden Nederland ook andere middelen die kunnen worden ingezet voor (bepaalde doelstellingen uit) de werkagenda, via de lumpsum, subsidieregelingen of andere aanvullende bekostigingsregelingen.

ROC Midden Nederland heeft besloten om in het uitvoeringsjaar 2023 te werken met de volgende begroting voor de kwaliteitsmiddelen:

  • Bevorderen kansengelijkheid;

  • Versterking aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt;

  • Onderwijs voor de toekomst: kwaliteit, onderzoek en innovatie.

Inhoudelijke verantwoording

Hierna geven we per prioriteit en doelstelling uit de werkagenda onze smart geformuleerde ambities en de maatregelen aan. Per doelstelling is een toelichting gegeven op de maatregelen en activiteiten.

Prioriteit 1 Bevorderen kansengelijkheid

Doelstelling 1.1  Gelijkwaardige behandeling van alle studenten in Nederland

Ambitie ROC Midden Nederland:
We dragen bij aan het creëren van een gelijkwaardige positie van mbo-studenten en een positief beeld van het mbo

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

Het creëren van een gelijkwaardige positie
• In 2025 zijn er ook in Amersfoort introductiedagen voor studenten;
• In 2025 is er een samenwerking met de HU/UU om de regeling Bestuurlijk Actief ook beschikbaar te maken voor mbo-studenten;
• In 2027 zijn studentenverenigingen toegankelijk voor mbo-studenten;
• In 2027 nemen mbo-studenten zonder drempels deel aan het nachtleven;
• In 2027 is publieke studentenhuisvesting ook beschikbaar voor mbo-studenten;
• Er is –nu al– een fysieke studentenkaart voor alle studenten van ROC Midden Nederland.

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

Het creëren van een gelijkwaardige positie
• Publiekscampagne waaruit trots en veelzijdigheid mbo blijkt;
• Uitvoering van het mbo-plan ‘Integrale aanpak mbo-studentenleven' i.s.m. de partners;
• Voor het realiseren van de doelstellingen zijn ook andere partijen nodig. We gaan o.a. in gesprek met de stakeholders in de eigen arbeidsmarktregio’s, MBO raad en de G4-gemeenten;
• We rapporteren jaarlijks aan de gemeenteraad over de voortgang van het mbo-uitvoeringsplan in de gemeente Utrecht;
• We continueren de ondersteuning van mbo-SR030 (mbo-studentenraad);
• We werken samen met de gemeente Amersfoort, de ondernemingsvereniging in deze regio, vo-scholen, de HU en MBO Amersfoort om vakmanschap beter op de kaart te krijgen en introductiedagen voor studenten te organiseren;
• We behouden de fysieke studentenkaart (de ROC Midden Nederland pas) voor studenten.

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

In 2023 hebben we onze nieuwe campagne ‘Er is zoveel meer jij’ voorbereid. Hiervoor hebben we samengewerkt met jonge makers om met opvallend beeld en stijl aandacht te vragen voor de veelzijdigheid van de mbo-student. In oktober is de campagne online en offline van start gegaan.

Met de campagne dragen we bij aan de ambitie voor een gelijkwaardige positie van het mbo-uitvoeringsplan met de Utrechtse mbo-instellingen en de gemeente Utrecht. In de stuurgroep wordt de voortgang van het uitvoeringsplan besproken en besluiten genomen over voorstellen uit de verschillende werkgroepen.

Een belangrijk aspect voor het succesvol kunnen zijn van een aantal van de ambities in het uitvoeringsplan is de zogenaamde 75%-25% regel voor de samenstelling van studentenorganisaties. De regel houdt in dat minimaal 75% van de leden ingeschreven moet staan bij de Universiteit Utrecht of de Hogeschool Utrecht. In 2024 wordt het beleid- en toetsingskader (waaronder de % regel) opnieuw vastgesteld door de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht. Op bestuurlijk niveau zijn er in 2023 gesprekken om het mbo in de nieuwe kaders mee te nemen.

In Amersfoort hebben we o.a. op bestuurlijk niveau afstemming met de gemeente, MBO Amersfoort, Hogeschool Utrecht, vo-scholen en de vereniging Amersfoortse Ondernemers over de organisatie van introductiedagen voor studenten.

Doelstelling 1.2 Verbeteren studentenwelzijn, versterken integrale veiligheid op instellingen en leerbedrijven

Ambities ROC Midden Nederland:
• Ons integraal veiligheidsplan draagt bij aan een veilige leer- en werkomgeving;
• De mentale gezondheid van onze studenten verbetert; 
• Passend Onderwijzen Passend Ondersteunen is de norm voor goed onderwijs.

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

Veilige leer- en werkomgeving
• Het huidige percentage studenten van 80,2% dat zich veilig voelt op school is al mooi, we willen dit verder verbeteren naar 83% in 2025 en 85% in 2027;
• We hebben een integraal en actueel veiligheidsplan (PDCA);
• We hebben contact met wijkagenten en buurteams. We zijn zichtbaar in wijken.

Mentale gezondheid van onze studenten
• Het aandeel studenten met een (zeer) slechte mentale gezondheid is in 2025 gedaald naar 15%;
• Het aandeel studenten met een (zeer) slechte mentale gezondheid is in 2027 verder gedaald naar 13%;
• Studenten nemen deel aan het ambassadeursnetwerk diversiteit en inclusie;
• Er zijn activiteiten van, voor en door studenten in het kader van studentenwelzijn;
• Binnen het Centrum voor Studentontwikkeling zijn er sleutelfiguren met kennis van en actief in een netwerk voor depressieve- of suïcidale gedachten.

Passend Onderwijzen Passend Ondersteunen
• In 2025 is 50% en in 2027 is 60% van de studenten tevreden over de begeleiding tijdens de opleiding;
• In 2024 werken alle teams op basis van het vernieuwde instroombeleid en verkennen de eventuele ondersteuningsbehoefte van de student in een gesprek en maken afspraken over de gewenste begeleiding;
• In 2027 hebben alle opleidingen de acties van de checklijst uit het borgingsplan gerealiseerd en daarmee Passend Onderwijzen Passend Ondersteunen geborgd. Onderdeel hiervan is dat studentcoaches getraind zijn in oplossingsgericht handelen en er gebruik wordt gemaakt van het dashboard PO voor het monitoren.

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

Veilige leer- en werkomgeving
• We hebben een integraal veiligheidsplan;
• We nemen actief deel aan het veiligheidsnetwerk van de mbo raad;
• We zorgen voor adequate en actuele maatregelen voor de digitale infrastructuur;
• We zorgen voor uitvoering en monitoring van ons integraal veiligheidsplan.

Mentale gezondheid van onze studenten
• De mentale gezondheid van studenten is een continu gespreksonderwerp met CSR en SDR, het staat meerdere keren per jaar op de agenda. Onderwijsteams maken dit bespreekbaar en laten studenten activiteiten organiseren voor het vergroten van de autonomie – verbondenheid - competentie;
• We gaan door met onze sterke punten op het gebied van studentbegeleiding en studentenwelzijn en verbeteren Passend Onderwijzen Passend Ondersteunen (heldere uitgangspunten voor onderwijs en begeleiding in de klas. Voor meer ondersteuning kunnen docenten en studenten terecht bij het supportteam en het Centrum voor Student Ontwikkeling (CvS);
• We continueren onze aanpak om studenten en medewerkers een ‘welkom’ gevoel te geven, waarbij iedereen mag zijn wie hij/zij/hen is.
• We borgen onze werkwijze met de experts in het supportteam en de inzet van onze professionals Leren & Gedrag van het Centrum voor Studentontwikkeling. Daar is aandacht, kennis en kunde voor studenten met dreigende depressieve of suïcidale gedachten en voor vroegtijdig schoolverlaters;
• We werken samen met buurtteams en School Maatschappelijk Werk;
• We verbeteren de ontwikkelde onderwijsprogramma’s rondom vitaliteit en positieve gezondheid;
• We zorgen voor deskundigheidsbevordering aan docenten, supportteams en praktijkbegeleiders;
• We zorgen voor sport-, beweeg- en vitaliteitsprogramma’s. In onze opleidingsprogramma’s  is 5% opleidingstijd voor sport opgenomen en hiervoor is een infrastructuur van sportbureaus beschikbaar.

Passend Onderwijzen Passend Ondersteunen
• Onderwijsteams werken vanuit de zeven uitgangspunten van passend onderwijzen: ik ken mijn studenten; ik volg hoe mijn studenten zich ontwikkelen; ik onderzoek wat mijn studenten nodig hebben; ik houd rekening met de verschillen tussen mijn studenten; ik ga uit van de onderwijsbehoeften van mijn studenten; ik heb de randvoorwaarden op orde; ik zorg ervoor dat mijn studenten kunnen leren in een positief leerklimaat;
•  Supportteams hebben een sterke verbinding met docententeams en bieden ondersteuning;
•  Het instroombeleid wordt vernieuwd en uitgevoerd;
•  Studenten die naast het onderwijs nog extra begeleiding nodig hebben, krijgen individueel of op groepsniveau extra ondersteuning. Hierbij worden ouders betrokken.

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

In ons veiligheidsbeleid volgen we de vier pijlers van de MBO Raad: Veilig leer- en werkklimaat; Veiligheid in curriculum; Veiligheid bij incidenten; Veilige infrastructuur, informatiebeveiliging en privacy.

In 2023 hebben we deelgenomen aan de monitor Integrale Veiligheid mbo. De uitkomsten en aandachtspunten hiervan nemen we mee in onze plannen. Daarnaast hebben we onze eigen evaluatiecyclus op het gebied van Veiligheid op basis waarvan we indien nodig bijsturen. Zo volgen we op basis van stellingen uit de benchmark de onderdelen Informatiebeveiliging, Privacy en Examinering, sturen we via o.a. kwartaalrapportages bij en gebruiken we deze informatie voor onze activiteiten.

Op ons intranet geven we extra aandacht aan studentenwelzijn door beschikbare informatie en onze activiteiten overzichtelijk bij elkaar te brengen. In 2023 hebben we in de Gouden weken, de eerste zes weken van het schooljaar, artikelen met handige tips gedeeld om onderwijsteams te ondersteunen in de Gouden start. In 2022 hebben we een zesdelige serie ‘Lekker in je vel challenge’ ontwikkeld. Deze is ook in 2023 weer door de onderwijsteams gebruikt.

De supportteams bekijken wat de student nodig heeft en roepen de extra expertise in van collega’s van het CvS of extern indien dit niet via het reguliere programma kan verlopen. Naar aanleiding van een toename van verzuim door aanhoudende, vage lichamelijke klachten bij studenten is in 2023 een groepsinterventie Aanhoudende Lichamelijke Klachten ontwikkeld.

Samen met vijf andere ROC’s heeft ROC Midden Nederland binnen het project ‘Positieve Gezondheid in de Praktijk’ veertig basisopdrachten positieve gezondheid ontwikkeld en onderzoek gedaan naar implementatie en opbrengsten. De materialen zijn in 2023 bijvoorbeeld gedeeld via het leernetwerk burgerschap.

In 2023 is ook het internationale project Vitality for the Future afgerond. Hierin is onder meer een trainingsprogramma ontwikkeld voor docenten in de vitaliteitssector.

Studenten hebben zelf ook ideeën aangedragen voor hoe de inrichting van de school kan bijdragen om zich actiever en fitter te voelen. Hierdoor worden op een aantal colleges energieopwekkende schommels gerealiseerd en duo-synthesizers geplaatst om samen elektronische muziek te maken.

Het programmateam Passend Onderwijzen Passend Ondersteunen heeft een borgingsplan opgesteld. Om de supportteams in de colleges te ondersteunen zijn er werkwijzers met handvatten en richtlijnen. Elk college heeft in haar jaarplannen acties benoemd om Passend Onderwijzen en Passend Ondersteunen verder vorm te geven. Zo heeft een onderwijsteam onderzoek gedaan naar zelfregulerend leren: wat hebben studenten nodig om succesvol te kunnen studeren? Met de uitkomsten kan al in een vroeg stadium ondersteuning worden geboden aan studenten. Daarnaast wisselen docenten en experts van de supportteams via het leernetwerk kennis uit. Professionalisering vindt plaats door o.a. onze ROC Academie.

Het instroombeleid is in 2023 vernieuwd. Na evaluatie zetten we extra in op het begeleiden van aankomende studenten die twijfelen over hun studiekeuze (en zich bijvoorbeeld voor drie opleidingen aanmelden). Ook hebben we nieuwe afspraken in de regio gemaakt over entree-opleidingen. Met de invoering van de wet verbetering rechtsbescherming mbo-student hebben we ons proces aangepast om voorafgaand aan de inschrijving eventuele afspraken over ondersteuning te kunnen maken met de student.

Doelstelling 1.3 Versterken van de begeleiding in het onderwijs en bij de stap van school naar werk of vervolgopleiding

Ambities ROC Midden Nederland:
• Vsv op alle niveaus terugdringen en voorkomen;
• We bieden een samenhangende aanpak in de overstap van school naar werk.

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

VSV terugdringen
• We willen op elk mbo-niveau en VAVO het aantal en percentage vsv verlagen. In percentages betekent dit: 
Niveau 1: 22% (2025) en 20% (2027); 2025: BBL 24% en BOL 20%; 2027 BBL 22% en BOL 18%
Niveau 2: 10% (2025) en 8% (2027); 2025 BBL 11% en BOL 9%; 2027 BBL 9% en BOL 7%
Niveau 3: 4% (2025) en 3% (2027); 2025 BBL 3% en BOL 5%; 2027 BBL 3% en BOL 3%
Niveau 4: 4% (2025) en 3% (2027); 2025 BBL 5% en BOL 3%; 2027 BBL 3% en BOL 3%;
• Het onderwijs is zo ingericht dat er mogelijkheden zijn om terug te keren naar school en daar nog meer maatwerk te krijgen. Wij kennen de studenten die zijn uitgevallen;
• Vanaf 2025 hebben we voor gediplomeerde studenten entree en bol niveau 2 aanbod in begeleiding naar de arbeidsmarkt;
• In 2027 hebben we dit aanbod uitgebreid voor andere studenten.

Samenhangende aanpak overstap van school naar werk
• In 2025 is het aandeel uitstromers met werk voor entree 64% en niveau 2 76%;
• In 2027 is dit verder gestegen voor entree naar 65% en voor niveau 2 naar 80%;
• Er is extra inzet van docenten en er zijn kleinere klassen. De onderwijstijd is herzien zodat er extra begeleiding in het onderwijs en de bpv mogelijk is;
• In 2025 zijn de eerste stappen gezet om nazorg bij de overstap naar de arbeidsmarkt te vergroten en in 2027 is dit volledig werkend;
• Vanaf 2025 hebben we voor gediplomeerde studenten entree en bol niveau 2 aanbod in de begeleiding naar de arbeidsmarkt. In 2027 hebben we dit aanbod uitgebreid voor andere studenten.

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

VSV terugdringen
• We bouwen de samenwerking in de vsv-regio’s uit en sturen bij in activiteiten binnen de programma’s ‘Schoolwerkt’ en ‘Vsv aanpak Eem’;
• In 2024 werken we met onze partners in de regio Utrecht en regio Eem aan nieuwe regionale plannen waarin ook de Aanpak Jeugdwerkloosheid een plek krijgt. Voor regio Eem is ROC Midden Nederland contactschool.;
• Samen met onze partners (o.a. doorstroompunt) houden we contact met de student en begeleiden de student bij terugkeer naar ROC Midden Nederland;
• We onderzoeken in G4 verband de factoren die van invloed zijn op vsv. Op basis van het onderzoek scherpen we ons beleid en onze activiteiten aan;
• We gaan aan de slag met de wetgeving van nazorg aan studenten en ontwikkelen nieuw beleid op de overstap naar de arbeidsmarkt voor studenten die kwetsbaar kunnen zijn. Daarin specifieke aandacht voor entree en bol niveau 2;
• We zetten extra in op vergroten van vaardigheden als :solliciteren, zoeken naar vacatures, jezelf presenteren;
• We coachen studenten rondom het moment van uitstroom.

Samenhangende aanpak overstap van school naar werk
• Er is extra inzet van docenten en er zijn kleinere klassen
• We bieden Entree en niveau 2 studenten maximaal beroepsgericht onderwijs met veel stages en praktijkopdrachten om aan te sluiten bij wat ze nodig hebben
• We organiseren samen met partners het MBO Carrière Festival

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

Met de regionale samenwerking in de programma’s ‘Schoolwerkt’ (doorstroompunt regio Utrecht) en ‘Aanpak vsv Eemland’ (doorstroompunt regio Eemland) hebben we in 2023 bijgedragen aan het vergroten van de mogelijkheden voor studenten om succesvol te zijn in het mbo en om een diploma te halen. Zo hebben we vo-leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte begeleid bij het maken van de overstap van het vo naar het mbo (Utrecht) en hebben we mbo-studenten extra ondersteuning en begeleiding geboden ter voorkoming van uitval en voortijdig schoolverlaten (Utrecht, Eem). Daarnaast hebben we bijdragen aan professionalisering, samenwerking en onderzoek naar de oorzaken en oplossingsrichting voor voortijdig schooluitval. Ter illustratie: we hebben samen met de regionale partners webinars, inspiratiesessie en professionaliseringsactiviteiten voor docenten en studentenbegeleiders georganiseerd (o.a. over peer support en studentbegeleiding). Daarnaast hebben we de regionale samenwerkingsafspraken opnieuw vastgesteld en deden we onderzoek naar hoe het gaat met de schoolloopbaan van vo-leerlingen en mbo-studenten.

Vooruitlopend op de nieuw wet ‘van school naar duurzaam werk’, die naar verwachting op 1 augustus 2025 van kracht wordt, werken we samen met anderen binnen en buiten ROC Midden Nederland aan de realisatie van een doorlopende aanpak van school naar werk.

In 2023 hebben we via de subsidieregeling nazorg mbo 2022-2024 extra mogelijkheden en ondersteuning georganiseerd voor 515 gediplomeerden. We hebben bijvoorbeeld met gediplomeerden loopbaangesprekken gevoerd, concrete ervaringen en ondersteuning aangeboden ter bevordering van een hands-on toekomstperspectief (bijv. workshops, regionale MBO-carrière festival) en -waar nodig- zorg gedragen voor een overdracht naar het doorstroompunt, de gemeenten of hulpverlening.

Aanvullend op de subsidie hebben we in 2023 onderzoek gedaan naar de behoeften en wensen van (oud)studenten en hebben we de bestaande ondersteuningsmogelijkheden en expertise binnen en buiten ROC Midden Nederland in kaart gebracht. Dit geeft ons handvatten om onze basis verder te versterken, uit te bouwen en samen met de diverse, regionale partners te komen tot een doorlopende aanpak van school naar werk.

Voor extra begeleiding in het onderwijs van niveau 2-studenten en het mogelijk maken van een overstap naar een andere opleiding of verbeteren van de doorstroom naar niveau 3 of 4, hebben we in 2023 gewerkt aan verschillende activiteiten. Zo is -door goede samenwerking tussen onze verschillende niveau 2-opleidingen- ervoor gezorgd dat een switch soepel verloopt als studenten toch niet helemaal op hun plek blijken te zitten. Daarnaast wordt ook toegewerkt naar een betere interne doorstroom van niveau 2 naar niveau 3 of 4. Deze stap was met de crossover Servicemedewerker al ingezet en is met een vernieuwde inrichting van de niveau 2-opleidingen verder uitgebouwd.

Doelstelling 1.4 Versterken van de beroepsgerichte route door naadloze aansluiting bij verwante doorstroom en door stimuleren in- en doorstroom in de beroepskolom

Ambitie ROC Midden Nederland:
We zorgen voor een soepele overgang tussen andere onderwijsinstellingen en ROC Midden Nederland

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

Soepele overgang
• We vinden het mooi dat 81% van onze studenten nu al succesvol is in het eerste jaar van het hbo. We willen dit percentage verder verbeteren naar 83% in 2025 en 85% in 2027;
• We hebben samen met onze vo- en ho-partner een analyse van het opleidingsaanbod. We hebben de aansluitingen verbeterd;
• We organiseren met het vo meerdere momenten dat leerlingen kunnen kennismaken met het beroepsonderwijs. Hiervoor hebben wij een menukaart en doe-dagen;
• Er zijn geïntegreerde leerroutes tussen vo – mbo en tussen mbo – hbo. In 2025 zijn er met vijf scholen afspraken en in 2027 met 10 scholen.

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

Soepele overgang
• We maken een opleidingsanalyse voor de subsidieaanvraag doorstroom vo-mbo-hbo voor de tweede tranche in 2024 en richten ons op de sectoren welzijn en techniek;
• We ontwikkelen nieuwe activiteiten voor het geven van goede voorlichting en kennismaking met het beroepsonderwijs;
• Er is een keuzedeel hbo om de aansluiting met het hbo te verkleinen;
• Er zijn uitwisselingen met het vo om de aansluitingen voor leerlingen uit het vo naar het mbo te verbeteren;
• Er zijn uitwisselingen met het hoger onderwijs om de aansluiting van studenten mbo naar hbo te verbeteren;
• We versterken de samenwerking met de HU en de UU, o.a. in de Utrecht Challenge Alliantie;
• We stimuleren de ontwikkeling van nieuwe AD-trajecten. We zetten de samenwerking tussen de opleidingen die er al zijn, voort;
• We intensiveren de mogelijkheden voor vo-leerlingen om zich bij ons op school te oriënteren op opleidingen met specifieke aandacht voor de opleidingen in de tekortsectoren.

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

In de studentreis van vo-leerling naar mbo-student, dragen we actief bij aan het studiekeuzeproces en zijn er tal van lob-activiteiten. Deze activiteiten zijn passend bij de fase in het oriëntatieproces, zoals een techniekbrede doe-oriëntatie voor 2e jaars vmbo-leerlingen die nog een profielkeuze moeten maken. Voor 3e en 4e jaars vo-leerlingen zijn er veel verschillende oriëntatieworkshops georganiseerd: van werken met kinderen tot meubelmaker. Tijdens de techniekdagen in Amersfoort en in de regio Gooi & Vechtstreek werden uiteenlopende workshops, zoals podiumtechniek, zorgtechnologie, mechatronica en laboratoriumtechniek verzorgd. Studenten werkten vaak mee aan “peer-to-peer-events" op het vo bijvoorbeeld in het kader van het profielwerkstuk, mbo-carrousels en techniekmarkten. Ook kwamen er van specifieke scholen groepen leerlingen op bezoek voor kennismaking en activiteiten. 

In dit oriëntatieproces is het van belang om goed samen te werken met het voortgezet onderwijs. De contactpersonen beroepskolom vormen de schakel tussen het vo en ROC Midden Nederland. Zij zijn actief betrokken bij de inhoudelijke vormgeving van de voorlichtingen en lob-activiteiten in de regio's en participeren in verschillende decanenkringen. Daarnaast is er samenwerking en afstemming met overkoepelende organisaties zoals Sterk VO (regio Utrecht), JINC, Het Leerwerkloket en Aanpak vsv Eemland (regio Amersfoort). In de drie regio's vinden er inhoudelijke samenwerking plaats met vmbo-scholen (verschillende profielen) in onder meer de volgende vmbo-keuzevakken: Robotica, Digispel, Technologie en Zorg, Welzijn & Ouderen en Welzijn Kind & Jongeren. 

Ook is er een samenwerking tussen het Business & Administration college en Hogeschool Utrecht. De studenten maakten via een interactieve sessie over Design Thinking niet alleen kennis met een vernieuwende methode binnen consumentenmarketing, maar ook met de wereld van het hbo.

De partners van de City Deal gaven in 2023 een inkijkje hoe vraagstukken opgepakt worden in Nieuw Tamarinde (Overvecht) vanuit het onderwijs (Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht en ROC Midden Nederland) en vanuit de gemeente. Maar zij gaven ook inzicht in hoe de samenwerking met partners in de wijk concreet vorm krijgt in het stadslab.

Doelstelling 1.5 Verminderen laaggeletterdheid via scholingsprogramma's

Ambitie ROC Midden Nederland:
We bieden elke student een passende opleiding of leerroute

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

Passende opleiding of leerroute
• Voor alle studenten en laaggeletterden is er passend onderwijsaanbod en passend taalonderwijs. Hiervoor is extra begeleiding beschikbaar;
• In 2025 hebben we minimaal vier opleidingen die wij specifiek voor anderstaligen en laaggeletterden kunnen aanbieden. In 2027 zijn dat er zes;
• We werken samen met bibliotheken. Ook op onze locaties richten we faciliteiten in voor het verstrekken van boeken en we participeren met 'Heel MBO Leest';
• Er zijn taalmaatjes en taalcoaches om je te helpen met taal, ook buiten je rooster.

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

Passende opleiding of leerroute
• We zorgen dat studenten in alle domeinen opleidingen voor anderstaligen en laaggeletterdheid kunnen volgen. Minimaal twee opleidingen kunnen dit vanwege de schaalgrootte exclusief aanbieden;
• We gaan ons aanbod verder uitbreiden, passend bij de sectoren in onze regio;
• We volgen de ontwikkelingen bij de pilotregio’s Twente en Zuidoost Brabant en incorporeren dit in ons onderwijs;
• We sluiten aan bij het LLO Collectief;
• We zorgen voor Passend Taalonderwijs (zie ook doelstelling 3.1);
• We sluiten aan bij het stedelijk leesoffensief.

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

Op veel colleges worden extra ondersteuningslessen NT2 aangeboden aan studenten die een grote taalachterstand hebben. Bij het B&A College hebben we bijvoorbeeld voor de entree-opleiding een aparte groep gevormd met studenten die een grote taalachterstand hebben. De eerste periodes wordt hier heel intensief taalondersteuning verzorgd, zodat deze studenten na een half jaar bij de reguliere groep kunnen aansluiten.

De taalcoachkoppels bestaan uit een taaldocent en een vakdocent. Deze samenwerking leverde allerlei inspirerende interventies op, om taal onder de aandacht te brengen van de teams en samen op te trekken in het verbeteren van taal. Voorbeelden hiervan zijn het meewerken bij het herontwerp van onderwijs en taal meenemen in de rubrics en het grote klassikale escape spel.

Prioriteit 2 Versterking van de aansluiting Onderwijs - arbeidsmarkt

Doelstelling 2.1 Studenten maken een weloverwogen keuze voor een kansrijk beroep passend bij hun interesses, talenten en capaciteiten

Ambitie ROC Midden Nederland:
We versterken LOB

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

Versterken LOB
• Het aandeel studenten dat positief is over de hulp van school bij de keuze over verder leren of werken is gestegen: in 2025 naar 40% en in 2027 naar 50%;
• Studenten worden zowel via klassenvertegenwoordigers als in de Centrale Studentenraad betrokken bij de PDCA op het uitvoeren van LOB.;
• In 2025 hebben we twee startmomenten van het mbo-talentprogramma voor havisten (20 deelnemers) en bieden we een oriëntatieprogramma aan (20 deelnemers);
• In 2027 hebben we ook twee startmomenten van het mbo-talentprogramma voor havisten (met meer deelnemers dan in 2025) en bieden we een oriëntatieprogramma aan (met meer deelnemers dan in 2025);
• We hebben afspraken gemaakt met onze partners in de regio over kansrijk opleiden.

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

Versterken LOB
• We vernieuwen onze visie en ons beleid op LOB;
• We zorgen voor 10 fte inzet op loopbaanoriëntatie in de klas;
• We breiden het aantal begeleidingsuren voor studenten uit;
• We vergroten de deelname aan de leerlijn Studentcoach van onze ROC academie;
• We breiden onze inzet uit in de projecten binnen Sterk Techniek Onderwijs, zowel in de intensivering van de activiteiten in scholen als in samenwerking met (nieuwe) bedrijven;
• We zetten onze inzet en samenwerkingen met het vo en bedrijfsleven in de zorg voort Onder meer door voorlichting aan vo-docenten op locatie, de organisatie van stagefestivals en door meer bedrijven aan ons te verbinden;
• We organiseren kennismakingen voor vo-leerlingen op o.a. ons Gezondheidszorg College om ze actief mee te laten maken welke zorgtechnologie beschikbaar is;
• We bieden goede voorlichting: van open dagen tot oriëntatieworkshops;
• We zorgen voor meerdere instroommomenten bij onze opleidingen;
• In de voorlichting voor opleidingen in de sector zorg en techniek werken we samen met het werkveld;
• In onderwijsteams hebben studenten op diverse wijze een rol in evalueren en bijstellen van activiteiten op het gebied van LOB;
• Via ambassadeurs in de centrale studentenraad worden studenten ook betrokken bij vernieuwing van het beleid;
• In de vsv-programma’s Schoolwerkt en vsv-aanpak Eem is er expliciet aandacht voor LOB, onder meer door netwerkbijeenkomsten over dit thema die mede door ROC Midden Nederland georganiseerd worden;
• We zorgen dat er een ‘warme overdracht’ is;
• We gaan nieuwe geïntegreerde leerroutes met het vo ontwikkelen;
• We breiden de pilot van het mbo-talentprogramma voor havisten uit;
• Vanaf 2024/2025 voeren we een oriëntatieprogramma uit.

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

Door goede loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) en persoonlijke aandacht op belangrijke (keuze)momenten zorgen we ervoor dat elke student op de juiste plek zit. We geven aandacht aan de verschillende elementen: kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing en netwerken. De onderwijsteams werken met deze zogenaamde loopbaancompetenties bij de diverse activiteiten en de begeleiding van studenten in het ontwikkelen van hun loopbaanvaardigheden. Bij de activiteiten organiseren meerdere colleges bijvoorbeeld stage- en banenmarkten en zorgen ze voor goede informatie bij de overstap naar de arbeidsmarkt of vervolgopleiding.

De extra middelen die vanuit de kwaliteitsagenda beschikbaar zijn voor het versterken van LOB worden bij ROC Midden Nederland toegekend aan de colleges en ingezet voor (extra) LOB begeleidingsuren of activiteiten gericht op de ontwikkeling van loopbaancompetenties van studenten.

Voor havo-leerlingen met een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo is in 2023 een oriëntatieprogramma ontwikkeld en uitgevoerd. Het doel is om de deelnemers weer perspectief te geven op hun volgende loopbaanstap. Persoonlijke ontwikkeling en oriëntatie op het mbo staan hierin centraal. Er is een pilot gedraaid met dit mbo-talentprogramma voor havisten met negen vo-scholen uit de regio Utrecht. 89% van de deelnemers aan dit programma volgt na het oriëntatieprogramma een mbo-opleiding. Omdat deze pilot een succes was, wordt dit programma in 2024 ook in Amersfoort aangeboden. Daarnaast is in 2023 gestart met de ontwikkeling van een oriëntatieprogramma voor vmbo-leerlingen met diploma die op deze manier willen onderzoeken welke studie het beste aansluit bij hun interesses en talenten.

Doelstelling 2.2 Studenten krijgen een kwalitatief goede stageplek of leerbaan die aansluit bij de opleiding en ontwikkelbehoefte

Ambitie ROC Midden Nederland:
Studenten krijgen een goede en passende begeleiding naar en op hun BPV of leerwerkplaats

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

Goede en passende begeleiding 
• We verbeteren het percentage studenten dat tevreden is over de begeleiding vanuit de instelling en vanuit het leerbedrijf tijdens de stage of leerbaan;
In 2025 is het aandeel tevreden studenten: 67% BOL (leerbedrijf); 40% BOL (school); 73% BBL (leerbedrijf)
In 2027 is het aandeel tevreden studenten: 70% BOL (leerbedrijf; 50% BOL (school); 75% BBL (leerbedrijf)
•100% van de meldingen over stagediscriminatie wordt serieus genomen en leidt tot opvolging;
•We zorgen ervoor dat iedere student een stageplek heeft, dit geldt zowel in 2025 als 2027;
•Er is een regionale werkwijze voor het opvolgen van meldingen en aanpakken stagediscriminatie waarmee 100% van de meldingen goed wordt opgevolgd.

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

Goede en passende begeleiding 
• In loopbaanoriëntatie en -begeleiding besteden we aandacht aan stages en de plek op de arbeidsmarkt:
• In het leernetwerk Praktijkleren wisselen we ervaringen uit:
• Leerwerkbedrijven zijn onderdeel van een inclusieve mbo-coalitie (inclusief Amersfoort) waar kennis en ervaringen rondom inclusief stagebeleid worden uitgewisseld:
• We ontwikkelen een stappenplan voor studenten die stagediscriminatie ervaren (ze weten de juiste weg te vinden):
• We vergroten de bekendheid van de onafhankelijke vertrouwenspersoon:
• We richten een laagdrempelig, veilig en goed functionerend meldingsproces in, waarbij een melding of klacht altijd serieus wordt genomen en tot opvolging leidt:
• We spannen ons maximaal in om te zorgen dat iedere student een stageplek heeft. Stagematching is hierbij één van de instrumenten:
• We gaan samen met Utrechtse mbo-partners en de gemeente wijkstagepunten realiseren:
• Per stage zijn er minimaal drie contactmomenten tussen school, student en leerbedrijf;
• We inventariseren hoe het contact nu plaatsvindt en waar contactmomenten uitgebreid moeten worden;
• We onderzoeken hoe warme overdracht tussen student en leerbedrijf bij studenten met extra hulpbehoefte plaatsvindt;
• In samenwerking met CNV Jongeren en de ROC Academie ontwikkelen we een training voor stage-coördinatoren, -begeleiders en studentcoaches;
• In de gesprekken met de studentenraad zetten we stagediscriminatie periodiek op de agenda;
• We zorgen voor goede voorlichting voor studenten over de regels en afspraken rondom BPV en over hoe meldingen van oneigenlijk gebruik van stagiairs en stagediscriminatie kunnen worden gemeld.

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

In mei 2023 heeft ROC Midden Nederland samen met Ingrado een regionale conferentie georganiseerd over Passende BPV voor iedereen. Centraal stond deze middag de vertaalslag van de hulpvraag van de student naar onderwijs- en ondersteuningsbehoefte binnen de klas en op de werkplaats. Zo'n 85 medewerkers van ROC Midden Nederland, MBO Utrecht, MBO Amersfoort, Grafisch Lyceum, Nimeto, Yuverta, SBB, OCW en verschillende leerbedrijven kwamen eind mei bij het Horeca & Toerisme college samen om hierover te praten.
Het idee is om vaker informatie met elkaar te delen en een vervolg te geven aan deze regionale samenwerking. We hebben elkaar nodig om een goede invulling te geven aan Passende BPV, zodat studenten hun BPV positief kunnen afronden.

In juni 2023 heeft een eerste leernetwerk Praktijkleren plaatsgevonden voor alle betrokkenen bij de BPV, waarbij de implementatiemanager Stagepact van het ministerie van OCW tekst en uitleg gaf over het stagepact. Ook was er een gastspreker uitgenodigd om over zijn ervaringen met stagediscriminatie te spreken. In november 2023 vond het vervolg plaats van dit leernetwerk waarbij SBB sprak over de meldingen van stagediscriminatie en een medewerker van organisatie Art.1 uitleg gaf wanneer er sprake is van stagediscriminatie.
Wij maken ook deel uit van projectgroep Inclusieve stagemarkt o.l.v. gemeente Utrecht om als onderwijsinstellingen samen op te trekken. Ook in de gemeente Amersfoort wordt een projectgroep opgestart. Samen met CNV Jongeren is een training ontwikkeld om  stagediscriminatie te herkennen voor BPV-coördinatoren, stagebegeleiders en studentcoaches.
Daarnaast wordt vanuit het mbo uitvoeringsplan Utrecht een pilot opgezet voor wijkstagepunten voor mbo’ers. Dit wordt een plek waar mkb’ers in de wijk opdrachten kunnen indienen en waar mbo-studenten via een stage die opdrachten onder begeleiding uitvoeren.

Doelstelling 2.3 Sterk aanbod om- en bijscholing in de regio, op maat, modulair en via de bbl, met specifieke aandacht voor de maatschappelijke opgaven en voor mogelijkheden voor scholing voor mensen die niet duurzaam aan het werk zijn

Ambitie ROC Midden Nederland:
ROC Midden Nederland is de mbo-ontwikkelpartner in de regio

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

Dé mbo-ontwikkelpartner
• In 2025 hebben we 400 cursussen, trajecten en opleidingen die beschikbaar zijn binnen ‘mbo voor professionals’. In 2027 is dit aantal 450:
• In 2025 is het platform ‘Maak je stap’ verder doorontwikkeld met onze partners waardoor er meer aanbod beschikbaar is:
• In 2025 bieden we 35 trajecten met een mbo-certificaat en in 2027 bieden we 50 trajecten met een mbo-certificaat.

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

Dé mbo-ontwikkelpartner
• We vergroten onze naamsbekendheid via onze merkcampagne. Tegelijkertijd vergroten we de zichtbaarheid bij werkgevers met ons kortdurend aanbod;
• We versterken de band met werkgevers in de regio door persoonlijk contact via o.a. onze accountmanagers;
• We versterken de samenwerking tussen de colleges en tussen ‘mbo voor professionals’ en bijvoorbeeld bpv-bureaus;
• We vernieuwen en vergroten ons aanbod van bbl-opleidingen in de sectoren Zorg, Welzijn, Bouw en Techniek. Wij breiden ons aanbod bijvoorbeeld uit in het kader van duurzaamheid op het terrein van afvalverwerking en op het terrein van grondstoffen- en energietransitie. Bij Welzijn breiden we ons aanbod uit voor kinderopvang, pedagogisch medewerker en onderwijsassistenten. En voor Zorg gaan we bij de afdeling Assistenten in de Gezondheidszorg bbl-opleidingen op maat aanbieden (samen met werkgevers/koepelorganisaties) voor de opleidingen Tandartsassistent, Doktersassistent en Apothekersassistent;
• We zorgen voor een goede aansluiting op wat zij-instromers al kennen en kunnen, o.a. door gesprekken in het instroomproces;
• We verbeteren het werken met EVC-trajecten, praktijkverklaringen en dialogisch valideren;
• We vergroten het aanbod met certificaten en praktijkverklaringen;
• We onderzoeken de mogelijkheden voor (kort) cyclisch opleiden: hoe kunnen we onderwijs flexibiliseren waardoor het mogelijk is om korte trajecten te doen met civiele waarde, die eventueel stapelbaar zijn naar een diploma;
• We zijn penvoerder van de aanvraag voor de LLO Katalysator bij het Nationaal Groeifonds. Hierin zorgen we voor ontschotting tussen mbo, hbo en wo op het gebied van energie- en grondstoffentransitie;
• Samen met o.a. private partners werken we samen in RIF-projecten gericht op duurzame mobiliteit, energietransitie en gezond stedelijk leven;
• We blijven samenwerken in ICT Career Center Utrecht;
• We continueren onze activiteiten in het Make Center;
• We versterken de samenwerking met bedrijfsscholen en creëren nieuwe verbindingen;
• We verbeteren de organisatie van ons onderwijs door een bepaalde mate van standaardisering aan te houden in systemen en processen;
• We hebben een actieve bijdrage in netwerken en overleggen met het doorstroompunt en andere regionale mbo instellingen.

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

In 2023 hebben we onze naamsbekendheid vergroot met de campagne en een nieuwe naam: mbo voor professionals (MvP). De campagne loopt het hele jaar door.

In 2023 zijn een aantal nieuwe trajecten van start gegaan, onder andere met het UMC, AMBOR vakschool, PCOU (gespecialiseerd basisonderwijs), Bibliotheek Lek en IJssel, de Tandartsengroep, VOIZ Academie/De Tussenvoorziening en de Politieacademie.
En bij het Welzijn College in Utrecht wordt zowel op vraag van instellingen als vanuit individuele vragen gewerkt aan het bieden van maatwerk op basis van EVC of andere vormen van validering. Daarnaast zijn bij het Horeca & Toerisme College en bij entree opleiding Techniek in 2023 diverse praktijkverklaringen afgegeven in samenwerking met respectievelijk The Colour Kitchen, Wij3.0, Gemeente Lopik en de Beroepentuin. Het Business & Administration College werkt samen met de bibliotheken aan een nieuw keuzedeel: 'Service en informatie in de bibliotheek' om medewerkers beter toe te rusten op hun taak om laaggeletterdheid tegen te gaan.

In 2023 heeft een sprintteam, bestaande uit medewerkers van verschillende colleges en afdelingen, gewerkt aan en integrale aanpak voor strategische relaties met onze externe partners. Hierbij is duidelijkheid gecreëerd over het begrip strategisch ontwikkelpartner en is er een nieuwe werkwijze ontwikkeld voor accountmanagement met externe partners. Dit is in samenspraak met verschillende externe partners, bpv-bureaus, docenten, managers en de directie van mbo voor professionals ontwikkeld.

Daarnaast is er een bijeenkomst geweest van accountmanagers van ROC Midden Nederland met regioadviseurs van SBB om te verkennen waar de samenwerking verder versterkt kan worden. Beide organisaties hebben hun dienstenportfolio gepresenteerd. En eind november 2023 is er samen met de provincie Utrecht, de bibliotheken, JobOn en 'NL werkt aan werk' (VNO/NCW) een goed bezochte bijeenkomst georganiseerd om meer in te zoomen op het thema leercultuur.

Prioriteit 3 Onderwijs voor de toekomst: kwaliteit, onderzoek en innovatie

Doelstelling 3.1 De beheersing van Nederlands en rekenen onder studenten wordt beter. De kwaliteit van docenten die Nederlands en rekenen geven wordt versterkt

Ambitie ROC Midden Nederland:
ROC Midden Nederland biedt passend taal- en rekenonderwijs

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

Passend taal- en rekenonderwijs
• In 2025 is minimaal 50% van de studenten positief over de lessen Nederlands en rekenen. De opleiding maakt een plan van aanpak als studenten minder positief zijn dan de nulmeting om de tevredenheid te verhogen. In 2027 is minimaal 60% van onze studenten positief over zowel de lessen Nederlands als rekenen;
• Alle studenten hebben een nulmeting voor taal en rekenen bij de start van de opleiding. Studenten met een taal- of rekenachterstand hebben extra ondersteuningslessen gekregen om het gewenste niveau te halen;
• Voor Nederlands houden we het aandeel gediplomeerden dat het getoetste examenniveau heeft gehaald voor het IE in 2025 en 2027 minimaal vast. Voor niveau 1 verhogen we stapsgewijs het aandeel naar 90% in 2025 en 95% in 2027;
• Het aandeel gediplomeerden dat het getoetst examenniveau Nederlands CE heeft gehaald, verhogen we op alle niveaus, behalve niveau 3 2f (dit resultaat houden we vast). Voor niveau 1, 2, 3 (behalve 2f) en 4 hebben we in 2025 een aandeel van 80% en in 2027 van 90%;
• Het aandeel gediplomeerden dat het getoetste examenniveau rekenen heeft gehaald verhogen we.
Voor niveau 1 naar 40% in 2025 en 60% in 2027
Voor niveau 2 naar 50% in 2025 en 60% in 2027 (zowel 2f als 3f)
Voor niveau 3 naar 70% in 2025 en 80% in 2027 (2f)
Voor niveau 3 naar 60% in 2025 en 70% in 2027 (3f)
Voor niveau 4 naar 50% in 2025 en 60% in 2027

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

Passend taal- en rekenonderwijs
• We bieden aanvullende doelgerichte groepstaallessen;
• We zorgen voor extra capaciteit om meer tijd te besteden aan intensieve individuele taal- en/of rekenondersteuning aan studenten die dat nodig hebben;
• Onderwijsteams zorgen voor (door)ontwikkeling van het taal- en rekenonderwijs, passend bij de leef- en beroepscontext op basis van ons taalbeleid en koers voor rekenen;
• Met passend onderwijzen zorgen we voor differentiatie in taal- en rekenonderwijs;
• We doen onderzoek naar werkzame bestanddelen in het verbeteren van het taalonderwijs en stemmen vervolgactiviteiten hierop af;
• We hebben een professionaliseringsaanbod voor taal- en rekendocenten;
• We faciliteren de inzet van taalcoaches die collega’s coachen in taalgericht vakonderwijs;
• We betrekken studenten bij de evaluatie van het onderwijs, waaronder ook de keuzedelen.

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

In 2021 is het taalbeleidsvisiedocument ‘Passend Taalonderwijzen bevordert studiesucces’ opgesteld. Elk college heeft de ruimte gekregen zelf te bepalen hoe aan deze visie wordt gewerkt. De kern van dit visiedocument is dat taalontwikkeling - het leren van taal- in de klas moet plaatsvinden en niet buiten de klas. Alle docenten kunnen ervoor zorgen dat studenten aan taalverwerving doen.

Het vitaliteitscluster heeft met de taalkwartiermaker diverse taalcoachkoppels (combinatie taaldocent en vakdocent) laten opleiden, waarmee invulling wordt gegeven aan de visie om de vakdocenten te betrekken bij taalontwikkeling. De taalkwartiermaker heeft naast de organisatie en ondersteuning van de taalcoachkoppels ook een docentenboekje opgesteld hoe er vorm moet worden gegeven aan passend taalonderwijs en een praatplaat om met het team de invulling te bepalen. Ook is een teamsomgeving en intranettegel ingericht om alle materialen met elkaar te delen. De taalkwartiermaker bezoekt ook andere colleges en leernetwerken om de opgedane ervaringen te delen.

Ook op de Techcampus zijn onderwijsteams actief bezig met de implementatie van taalbeleid. Hier zijn taalcoachkoppels opgeleid (of nog in opleiding) en wordt gewerkt met woordenschatschriften.

In 2023 is de TOA-licentie uitgebreid met de TOA Connect-licentie waardoor de generieke taalexamens in een beroepscontext kunnen worden afgenomen zodat de context goed aansluit bij de belevingswereld van de student en de opleiding.

Er hebben in 2023 twee leernetwerkbijeenkomsten plaatsgevonden voor de docenten Nederlands, waarbij de thema’s ‘leesbevordering en de mogelijkheden van de bibliotheek’ en ‘taal en leren en taal en beroepspraktijk’ aan bod kwamen.

Met ingang van 1 augustus 2022 zijn de nieuwe rekeneisen gaan gelden. De resultaten voor rekenen tellen mee voor het behalen van het diploma. Medio 2023 zijn de eerste instellingsexamens afgenomen. De rekendocenten zijn middels leernetwerken en instaptrainingen NRE geïnformeerd over de nieuwe rekeneisen en de nieuwe instellingsexamens. Ook is er tijdens de leernetwerken onderling informatie uitgewisseld over rekenmethodes en rekenmaterialen. Er is een omgeving in ons elektronisch leersysteem ingericht om lessen, opdrachten en ander rekenmateriaal met elkaar te kunnen delen.

Daarnaast bieden we specialistische ondersteuning voor studenten die ernstige rekenproblemen ervaren. N.a.v. een supportvraag bekijkt het supportteam samen met student, studentcoach en rekendocent of een ER-onderzoek passend is. De ER-docent voert de ER-ondersteuning uit en stemt hierin af met de rekendocent, studentcoach en evt. ouders.

Doelstelling 3.2 De kwaliteit van het burgerschapsonderwijs wordt beter

Ambitie ROC Midden Nederland:
ROC Midden Nederland is een mini-samenleving waarbij we zorgen voor samenhang tussen beroepsvorming, persoonlijkheidsvorming en burgerschapsvorming

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

Samenhang met burgerschap
• In 2025 voldoen alle docenten burgerschap aan het bekwaamheidsprofiel;
• In 2027 is het burgerschapsonderwijs aangepast aan de huidige of dan geldende kwalificatie-eisen.

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

Samenhang met burgerschap
• We implementeren onze visie op Wereldburgerschap;
• We houden een nulmeting over de tevredenheid op burgerschapsonderwijs met de nieuwe indicator die door het ministerie van OCW wordt ontwikkeld;
• We evalueren de kwaliteit van ons wereldburgerschapsonderwijs;
• We inventariseren of docenten wereldburgerschap voldoen aan het bekwaamheidsprofiel;
• We inventariseren de benodigde professionalisering om te voldoen aan het bekwaamheidsprofiel;
• Er is aanbod voor professionalisering voor docenten wereldburgerschap dat aansluit bij het bekwaamheidsprofiel. In het leernetwerk is ruimte voor uitwisseling van kennis en ervaringen.

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

In 2023 is onze nieuwe visie op wereldburgerschap vastgesteld. Bij ons leren studenten meer dan een vak, ze worden ook voorbereid op een dynamische wereld waar ze hun loopbaan en leven verder ontwikkelen. Ze ontdekken en ontwikkelen hun talent en leren kritisch en autonoom te denken. Er is ook een bekwaamheidsprofiel opgesteld voor docenten die burgerschap geven.

In het leernetwerk zijn de laatste ontwikkelingen van burgerschap gepresenteerd en is er kennis en ervaring uitgewisseld over het beleid van Wereldburgerschap in de praktijk. Daarnaast hebben meerdere onderwijsteams, n.a.v. het leernetwerk, trainingen in schurende gesprekken gevolgd (die worden aangeboden via het expertisepunt Burgerschap).

Met wereldburgerschap willen we de horizon van onze studenten verbreden. Daarom maken we de verbinding met UNESCO en nemen we deel aan de pilot MBO Cultuurkaart. Met de cultuurkaart zijn al diverse klassen naar musea of naar theatervoorstelling gegaan.

Doelstelling 3.3 Werken in het mbo is en blijft aantrekkelijk. Er is aandacht voor de werkdruk en het carrièreperspectief van onderwijspersoneel. De uitval van startend onderwijspersoneel wordt minder. Alle medewerkers in het mbo hebben voldoende mogelijkheden zich te ontwikkelen en professionaliseren

Ambities ROC Midden Nederland:
• ROC Midden Nederland zorgt voor een aansprekend carrièreperspectief 
• ROC Midden Nederland biedt alle medewerkers de mogelijkheid om zich te kunnen blijven ontwikkelen 
• ROC Midden Nederland stimuleert de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie en draagt bij aan het werkplezier

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

• Onderwijspersoneel heeft de mogelijkheid (op basis van kwaliteitscriteria) om zich te kunnen ontwikkelingen van LB naar LC en LD. En ook naar onderwijsmanager of directeur;
• De verdeling inschaling docenten is in 2025 40% LB en 60% LC/LD. Dit is conform de afspraken met vakbonden en ook vastgelegd in de CAO. Deze verdeling handhaven we in 2027, ondanks verwachtte uitstroom;
• Vanaf 2023 zijn instructeursfuncties in schaal 8 en 9 beschikbaar (was alleen 7);
• We hebben ons functiehuis herzien om het carrièreperspectief te vergroten;
• Er is instemming van de OR op het meerjarig formatieplan en werkdrukplan.

• Medewerkers geven in het volgende MO 'tevredenheid over de ontwikkelmogelijkheden' minimaal een 7,5;
• Iedere medewerker die daar behoefte aan heeft, heeft eind 2024 een loopbaanoriëntatiegesprek met een externe partner gevoerd. In 2025 en 2027 handhaven we dit;
• ROC Midden Nederland heeft een werkend stelsel van strategische personeelsplanning, die verbonden is met de performancecyclus. In die cyclus is met 100% van de medewerkers afspraken gemaakt over professionalisering;
• Medewerkers benutten in 2025 en 2027 hun professionaliseringsuren.

• 100% nieuwe docenten met <2 jaar bevoegdheid volgt Startbaantraject;
• Het uitstroompercentage van docenten <2 jaar in dienst is in 2025 18% en in 2027 15%;
• In 2025 kunnen we onderscheid maken in de vertrekredenen van startende docenten en hebben we passende interventies om ongewenste uitstroom te voorkomen.

• In 2025 ervaart maximaal 37,5% van de medewerkers de werkhoeveelheid als te hoog of veel te hoog. Dit geldt zowel voor het onderwijzend personeel (OP) als voor het ondersteunend personeel (OBP). In 2027 is dit gedaald naar 35%;
• In 2025 ervaart meer dan 60% van de medewerkers de werkhoeveelheid als goed. Dit geldt zowel voor het onderwijzend personeel (OP) als voor het ondersteunend personeel (OBP). In 2027 is dit percentage gestegen naar 65%.

• In 2025 hebben we 90 zij-instromers en in 2027 100 zij-instromers in dienst;
• In 2025 hebben we 26 Startbaners in dienst en in 2027 is dit aantal gestegen naar 30 Startbaners;
• Alle zij-instromers die niet direct na aanvang van de arbeidsovereenkomst starten met het PDG-traject, volgen wel het intern georganiseerde voortraject PDGl;
• We streven in 2025 naar een deelnamepercentage van 100% aan voornoemd traject (van de zij-instromers die niet direct starten met het PDG) en handhaven dit richting 2027.

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

• We hebben gericht loopbaanbeleid;
• We maken een vernieuwde versie van het meerjarenformatieplan en werkdrukplan waarop de OR instemming heeft;
• We verhogen de inschaling van het onderwijspersoneel door middel van afgesproken kwaliteitscriteria:
• We vergroten deelname aan maatwerktraject LB-LC-LD, het behalen van een master of tweede bevoegdheid en het excellente docentschap. We koppelen hier ook de aanpak van het practoraat aan;
• We bieden docenten mogelijkheden om te groeien tot opleidingsmanager of directeur;
• Indien aan gestelde kwaliteitseisen wordt voldaan stellen we nieuwe docenten direct aan in LC of LD;
• We gaan een aantal functies op meerdere niveaus beschrijven en waarderen, net als we hebben gedaan met de functie van instructeur;
• We faciliteren docenten in hun ontwikkeling om aan de functie eisen van de LC en LD docentschap te kunnen voldoen.

• We maken een verbeterplan om deelname aan professionaliseringsaanbod te verhogen;
• ROC Midden Nederland stelt 166 uur per medewerker en minimaal 2% van de loonsom beschikbaar voor professionalisering van alle medewerkers;
• Vanaf 2023 biedt ROC Midden Nederland een loopbaanoriëntatiegesprek aan met een externe partner.

• We zetten ons introductieprogramma Startbaan voort;
• Docenten krijgen de eerste periode een dagdeel vrijstelling van werk om zich te ontwikkelen;
• ROC Midden Nederland biedt alle nieuwe docenten een beeldcoachtraject aan;
• We verbeteren de begeleiding aan zij-instromers in samenwerking met Hogeschool Utrecht in de Opleidingsschool;
• We stellen indicatoren op om beïnvloedbare / ongewenste uitstroom van startende docenten in kaart te brengen en hebben passende interventies.

• Er is een nieuw werkdrukplan geformuleerd;
• Er komt een Healthcheck voor medewerkers;
• ROC Midden Nederland gaat via pulse-metingen en (eventueel) teamgesprekken opnieuw ophalen waar behoeften en/of prioriteiten liggen bij medewerkers, om positieve ervaringen in het beïnvloeden van werkdruk te delen.

• We zetten specifieke doelgroep acties vanuit de centrale afdeling recruitment voort die gericht zijn op potentiële zij-instromers voor o.a. docenten techniek en zorg;
• We leiden zij-instromers op middels het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) om hun bevoegdheid te behalen;
• Elke zij-instromer heeft een coach die wekelijks één uur tijd heeft voor o.a. een lesbezoek of coachgesprek en krijgt een beeldcoachtraject aangeboden (naast de reguliere, wekelijkse begeleiding);
• Alle zij-instromers die niet direct starten met het PDG traject volgen een intern georganiseerd voortraject PDG;
• In september 2020 is gestart met de opleiding voor de hybride docenten. Inmiddels hebben vrijwel alle deelnemers de opleiding succesvol afgerond en een aantal is doorgegaan voor het volledige PDG-traject. We zetten dit traject voort.

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

Om  doorgroei naar LC- en LD-functie te stimuleren en te faciliteren, is er in 2019 een leergang ontwikkeld voor docenten. De leergang betreft een post-HBO gecertificeerd traject. Daar waar de functie van docent LC de focus heeft op onderwijsontwikkeling en coördinerende taken kan een docent ook doorgroeien naar de functie van Excellent docent. Deze functie is ook ingeschaald in de LC-schaal en biedt daarmee naast inhoudelijk, ook salaris technisch een groeipad. Deze functie heeft als focus om de docent die excelleert voor de klas, maar ook als coach voor zijn collega’s, hiervoor te waarderen.
Om te zorgen dat vrijgekomen LC- en LD-functies in het kader van loopbaanpaden beschikbaar worden gesteld voor interne doorstroom, worden vacatures eerst binnen het college aangeboden om eigen medewerkers met ambitie de kans te geven door te groeien naar een nieuwe functie.

Op basis van de geformuleerde uitganspunten met stakeholders, een verkenning van P&O en de overwegingen tussen de voordelen en nadelen van verschillende type functiehuizen, is de keuze gemaakt voor een generiek functiehuis met rolgerichte functieomschrijvingen. Wij vinden dit het beste passen bij de fase waarin ROC Midden Nederland zich bevindt en gaan er vanuit dat dit ons helpt bij de realisatie van onze strategie zoals benoemd in koers 2023-2027 en bij het oplossen van huidige ervaren knelpunten. Verder bevordert een rolgerichte functieomschrijving het gesprek over ontwikkeling en vergroot de bewustwording van medewerkers over hun mogelijke ontwikkelkansen en loopbaanpaden. Het moderniseren en actualiseren van het functiehuis wordt volgens een projectaanpak met betrokkenheid van verschillende stakeholders geïmplementeerd en wordt afgerond in het eerste kwartaal van 2025 met een evaluatie van het traject.

We hebben een onderzoek uitgevoerd dat heeft geleid tot het verrijken van het functiehuis met twee gedifferentieerde functies van instructeur in schaal 8 en 9, naast de bestaande functie in schaal 7. De implementatie is projectmatig aangepakt met aandacht voor een tijdige en adequate communicatie en in nauwe samenwerking met het management en de OR. Met de toevoeging van deze twee functies wordt voorzien in de behoefte van verschillende colleges om hun onderwijsdoelstellingen te realiseren. Ook versterken wij hiermee onze arbeidsmarktpositie en ontstaan hiermee voor instructeurs extra loopbaanpaden en perspectief op verdere ontwikkeling.

In 2023 is medewerkers de gelegenheid geboden om, vrijwillig en zonder toestemming van een manager, een eenmalig APK loopbaangesprek te voeren. 55 medewerkers hebben hier gebruik van gemaakt. Een start is gemaakt met de ontwikkeling van een overkoepelende visie op talentmanagement. Deze zal in 2024 worden vastgesteld.

Het werkdrukplan en actieplan zijn in 2023 weer vernieuwd. We hebben ambities gesteld en keuzes gemaakt in de activiteiten voor het komend jaar. Sommige activiteiten zijn onderdeel geworden van ons reguliere aanbod (opleidingen, diverse coaches en online trainingen). Elk jaar voegen we nieuwe activiteiten toe. Zo is in 2023 de Mantelzorgcoach en de Budgetcoach toegevoegd. 

In het schooljaar 2022-2023 kregen 210 nieuwe docenten (in opleiding en zij-instromers) een leerwerkplek bij ROC Midden Nederland. Daarvan zijn 145 docenten in opleiding (DIO's) afkomstig van onze partnerschool Instituut Archimedes van de Hogeschool Utrecht. Een team van acht schoolopleiders verzorgt samen met acht instituutsopleiders van Hogeschool Utrecht de begeleiding van deze DIO’s door samen intervisiebijeenkomsten en themabijeenkomsten vorm te geven. Op de Tech Campus werd samen met Instituut Archimedes pilot leernetwerk ‘Student Teacher Journey’ ingericht om DIO’s nog intensiever te begeleiden en theorie en beroepspraktijk meer met elkaar te verbinden. De DIO’s in dit leernetwerk treffen elkaar wekelijks bij bijeenkomsten die naast intervisie ook gevuld worden met begeleiden bij beroepsproducten en theorie over pedagogisch en didactisch handelen. 

Naast het begeleiden van DIO’s is er in toenemende mate begeleiding nodig voor zij-instromers. De instroom van deze groep nieuwe docenten neemt steeds meer toe en dat vraagt om een passend inductie- en veelal ook scholingstraject. Voor coaches van de zij-instromers die het PDG-traject volgen zijn online bijeenkomsten georganiseerd door schoolopleiders en PDG-docent om hen te informeren over dit traject en ervaringen uit te kunnen wisselen.

Met input van startende docenten is programma Startbaan in 2021-2022 aangepast. In schooljaar 2022-2023 is deze aangepaste vorm aangeboden. De startende docenten hebben binnen dit programma keuze uit het volgen van verschillende workshops en trainingen. Daarnaast worden leergroepsessies aangeboden die ruimte geven voor uitwisseling en het bespreken van eigen casuïstiek.

In 2023 is gewerkt aan uitbreiding van de leerlijnen in onze ROC Academie. Er is een leerlijn ‘onderwijsplanning en roostering’ en een leerlijn ‘It’s Learning’ opgenomen in het aanbod. In toenemende mate richt de ROC Academie zich op het organiseren van trainingen voor teams. De HRD-adviseurs van de ROC Academie adviseren de colleges over een professionaliseringsplan dat aansluit op de strategische doelen en keuzes die daarover zijn gemaakt in college- en afdelingsplannen. Rondom teams en op collegebreed niveau zijn via de ROC Academie in acht verschillende colleges (13 teams) en drie diensten in totaal 754 deelnemers getraind op thema’s als ‘Uitspreken-Aanspreken’, ‘Oplossingsgericht coachen’, 'differentiëren’ en ‘(reken)assessoren’. Dit is een zeer ruime verdrievoudiging van het aantal deelnemers ten opzichte van 2022 (195 deelnemers).

Doelstelling 3.4 Het mbo wordt op het gebied van onderzoek en innovatie een volwaardige en gelijkwaardige partner in de onderzoeks- en kennisnetwerken

Ambities ROC Midden Nederland:
• We versterken ons onderzoekend vermogen 
• Studenten van ROC MN ontdekken en ontwikkelen hun talent in relatie tot de wereld om hen heen 

SMART geformuleerde ambities ROC Midden Nederland:

Versterken onderzoekend vermogen
• In 2025 is er een practoraat ‘Passend Onderwijzen in het mbo’ dat o.a. zorgt voor het vergroten van het onderzoekend vermogen en waarvan een professionele leergemeenschap deel uit maakt;
• In 2027 maken tenminste 50 docenten onderdeel uit van de professionele leergemeenschap binnen het practoraat.

Relatie met de wereld
• In 2025 is het aandeel studenten met internationale ervaring 7,5%, in 2027 is dit gestegen naar 10%. Dit geldt voor al onze studenten en al onze opleidingsdomeinen;
• In 2025 nemen 250 studenten deel aan een project binnen het UP programma, en in 2027 zijn dit 300 studenten;
• In 2025 is het aantal onderdelen waarin deelgenomen kan worden aan Internationalisation at home bij ‘in de klas’ en ‘in Nederland’ uitgebreid.

Concrete maatregelen ROC Midden Nederland:

Versterken onderzoekend vermogen
• ROC Midden Nederland richt het nieuwe practoraat op: Passend Onderwijzen in het mbo;
• We verbinden bestaande onderzoeksinitiatieven en ondersteunen deze vanuit het nieuwe practoraat;
• We stimuleren deelname docenten aan onderzoeksactiviteiten;
• We continueren onze samenwerking op onderzoeksgebied met HU en UU;
• Bij het vergroten van onderzoek en innovatie worden ook bedrijven betrokken.

Relatie met de wereld
• We stimuleren de deelname aan internationale mobiliteit;
• We bouwen ‘Internationalisation at home’ verder uit;
• We vergroten het aantal internationale projecten en stages en vergroten de deelname van niveau 1 en niveau 2 studenten;
• We intensiveren mogelijkheden voor excursies en studiereizen naar het buitenland in het kader van mobiliteit;
• We breiden het project MixUp uit naar meer opleidingen;
• We ontwikkelen nieuwe internationale trajecten voor niveau 2 studenten;
• Onze studenten nemen deel aan Skills Heroes;
• In het UP programma voeren we projecten uit binnen de lijnen R&D en Vakverdieping;
• We zorgen dat docenten hun internationale competenties (verder) kunnen ontwikkelen;
• We breiden ons regionale en internationale netwerk van internationaal georiënteerde partners verder uit.

Toelichting uitvoering maatregelen/activiteiten:

Voor het practoraat heeft 2023 in het teken gestaan van een gedegen voorbereiding. Zo zijn er gesprekken gevoerd met directeuren van onze colleges en diensten over het doel van het practoraat en wat voor ons belangrijk is bij het doen van onderzoek. Samen met andere activiteiten in deze verkenningsfase hebben de gesprekken geleid tot een conclusie over de opzet en inhoud van het practoraat. Vervolgens is gestart met het kwartiermaken voor het practoraat. Hierin is aandacht voor diverse aspecten als governance, P&O en interne en externe samenwerking. Deze fase loopt nog door in 2024.

Internationalisering zien we als een belangrijke verrijking van het onderwijs. In het kader van de strategie Crossing Borders, die nog tot 2024 loopt, is er ingezet op een verdere versterking van de internationale mobiliteit van zowel studenten als docenten. Zo is het belangrijke speerpunt van 5% internationale mobiliteit van studenten in 2023 bereikt. Op het speerpunt ontwikkeling van mobiliteit voor niveau 1 en 2 is er sprake van duurzame mobiliteit voor niveau 1 en 2 groepen bij horeca, logistiek, techniek en servicemedewerker. Andere opleidingen volgen in 2024. Het keuzedeel Internationaal II, dat een belangrijke aanjager is van internationale mobiliteit, is nu beschikbaar voor de meeste studenten.

We zijn positief dat we ons doel van 10% internationale mobiliteit van docenten bijna halen. De ontwikkeling van virtuele mobiliteit in de vorm van online projecten tussen studenten is niet eenvoudig. Er lijkt (ook internationaal) sprake van een zekere moeheid op het gebied van online werken die wellicht kan worden gezien als een nawee van de pandemie. Virtuele samenwerking is een vorm van duurzame samenwerking, zonder vliegkilometers. Een verdere stap daarin is de succesvolle uitbouw van de samenwerking met Antwerpen. Er zijn nu zes colleges die samenwerkingsprojecten hebben opgezet met scholen van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Het excellentie programma UP biedt aanvullende mogelijkheden aan onze studenten en docenten. In het totaal zijn er 28 programma’s voor studenten om zich verder te verdiepen in het vak en om andere of bredere kennis op te doen. In juni 2023 hebben ongeveer 240 studenten van het schooljaar 2022-2023 in een feestelijke bijeenkomst hun UP-getuigschrift in ontvangst kunnen nemen. Met de uitvraag voor nieuwe voorstellen in het voorjaar van 2023 zijn acht nieuwe programma’s goedgekeurd die weer meer en andere kansen bieden voor studenten van alle niveaus.