Ambitie 5: Werken aan uitdagingen van morgen

Een belangrijke uitdaging waar wij aan willen bijdragen, is aan de transitie naar een duurzame en gezonde samenleving en aan de digitale vaardigheid van burgers. We zetten ons in voor een bredere kijk op gezondheid: van preventie, het stimuleren van vitaliteit en de integratie van vakgebieden naast de 'traditionele' kijk op zorg. Digitalisering is overal en heeft impact op het werk van mbo-ers, op de manier waarop wij ons onderwijs vormgeven en op onze organisatie. En we werken aan een integrale benadering van het thema duurzaamheid. Hiermee bedoelen we dat duurzaamheid gaat over het creëren van een rechtvaardige en duurzame wereld.

Positieve gezondheid

ROC Midden Nederland heeft veel aandacht voor vitaliteit, Positieve Gezondheid en een gezonde leefstijl. We werkten binnen het programma Gezond Stedelijk Leven in zes hoofdthema’s aan onze plannen. Het programmateam deed dit samen met de onderwijsteams van het Sport College, Gezondheidszorg College, Welzijn College en Beauty College. Binnen het thema onderwijsontwikkeling en professionalisering is een nieuwe lessenreeks ontwikkeld ter voorbereiding op ‘leren in de praktijk’ met het Mobiele Vitaliteitslab en hebben medewerkers de training ‘positieve gezondheid in les en gesprek’ gevolgd via de ROC Academie. Voor het thema hybride leeromgeving hebben 150 studenten van de opleidingsrichting Sport & Bewegen de koningsspelen verzorgd voor een aantal basisscholen en samen met Utrechtzorg hebben we de Slimme Zorg Estafette georganiseerd. Hierbij hebben bezoekers in het Future Care Lab kennisgemaakt met zorgtechnologie en het gedachtegoed van Positieve Gezondheid.

Samen met vijf andere ROC’s heeft ROC MN binnen het project ‘Positieve Gezondheid in de Praktijk’ veertig basisopdrachten positieve gezondheid ontwikkeld en onderzoek gedaan naar implementatie en opbrengsten. De materialen zijn in 2023 bijvoorbeeld gedeeld via het leernetwerk burgerschap.  In 2023 is ook het internationale project Vitality for the Future afgerond. Hierin is onder meer een trainingsprogramma ontwikkeld voor docenten in de vitaliteitssector.

Digitalisering

Naar aanleiding van het iXperium onderzoek in studiejaar 2021-2022 naar digitale vaardigheden van medewerkers is er in 2023 binnen ROC Midden Nederland een breder onderzoek gestart naar digitale vaardigheden en leerbehoeften enerzijds en visie op digitalisering anderzijds. Op basis van verschillende werksessies is een visie beschreven welke verder gaat dan slechts de digitale didactiek. De visie gaat ook in op de vraag hoe wij de makers van de samenleving digitaal vaardiger kunnen maken én op welke innovaties we moeten inspelen voor het onderwijs van de toekomst. Inmiddels is er een stuurgroep 'visie op digitalisering' opgericht. Samen met de stuurgroep wordt onder meer nagedacht over de vraag hoe we vanuit de visie en de daaruit voortvloeiende digitaliseringsagenda kunnen toewerken naar de inrichting van een Center for Teaching en Learning. Dit sluit aan bij het achtjarige Npuls programma en de reeds gestarte innovaties binnen ROC Midden Nederland, waaronder het Future Care Lab bij het Gezondheidszorg College en het Virtual Reality project bij het Veiligheid en Defensie college.

Duurzaamheid

Studenten Bouwkunde van ROC Midden Nederland gaven in schooljaar 2022-2023 vervolg aan de ontwikkeling van de Kamer voor de Stad: het kleine, duurzame broertje van het nieuw te bouwen Amersfoortse stadhuis. Ze startten in september met een lessenserie rondom circulair bouwen en ontwerpen. Die lessen namen zij mee in de ontwikkeling van het definitieve ontwerp dat aan de begeleidend architecten van Kraaijvanger is gepresenteerd. Het ontwerp moest aan veel eisen voldoen, waaronder de eis om het paviljoen te bouwen met tweedehands bouwmateriaal.  Ook is er op Campus Amersfoort een toekomstlab ingericht in het Campus Connect Center rondom de Sustainable Development Goals (SDG). Doel is om de SDG's te agenderen en verankeren in de curricula van opleidingen en bestaande programma's.

Naast de verschillende initiatieven in het onderwijs werken we ook zelf aan het verkleinen van de CO2 voetafdruk. In de sector zijn afspraken gemaakt over vermindering van de CO2-uitstoot met jaarlijks twee procent tussen 2017 en 2030. Ons gas- en elektraverbruik is gedaald en we liggen met een besparing van 12% goed op koers. De goede resultaten komen niet uit de lucht vallen. Het vervangen van verlichting door energiezuinige LED-verlichting is een oorzaak, net als het op een lagere temperatuur houden van onze technische ruimtes. Ook regelen we onze luchtbehandeling, verwarming en koeling beter in en betrekken we medewerkers en studenten erbij. Zo zijn we voor de zomer bijvoorbeeld een campagne gestart om medewerkers te adviseren over het gebruik van airco’s. We zijn trots op de besparingen en deze positieve feedback. Tegelijkertijd is het zaak om de balans tussen duurzaamheid en comfort goed te bewaken. Met name in onze oudere gebouwen is het van belang om de temperatuur consequent te blijven monitoren en bij te sturen.